Røkke vil bruke fem millioner på superbil

Kjell Inge Røkke skal være en av to nordmenn som har bestilt racerlegenden SLR fra Mercedes til rundt fem millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Opprinnelig var det fire-fem nordmenn som betalte et depositum på 50000 euro for å reservere den eksklusive Mercedes-Benz SLR McLaren-modellen. Nå er det bare to aktuelle norske kjøpere igjen.

Den ene skal etter hva Dagbladet erfarer være Kjell Inge Røkke, som aldri har lagt skjul på at han elsker fine biler.

SLR - eller Sølvpilen som den kalles - er definitivt en slik. Modellen oser av nostalgi og bygges bare i 3500 eksemplarer. 500 vil være på veien fra neste år, opplyser importøren Bertel O. Steen.

Rik og bilinteressert

- Jeg kan bekrefte at to nordmenn har bestilt bilen, men jeg kan ikke si noe om hvem de er. Men det er klart at kunder som bestiller slike biler er spesielt bilinteresserte, sier informasjonssjef Hanne Bentzon hos importøren.

Uansett grad av bilinteresse, de to kjøperne må også ha godt med penger. Utsalgsprisen i Norge vil være mellom 4,5 og 5,5 millioner kroner.

En eneste nordmann har kjørt bilen foreløpig. Det er en mangeårig ansatt i Bertel O. Steen som jobber tett mot potensielle norske kunder.

Investoren Arne Helge Fredly, som har base i utlandet, har tidligere i høst bekreftet overfor Finansavisen at han er en av de to norske kundene som har bestilt bilen. Dagbladet har forsøkt å få kontakt med Fredly uten å lykkes.

Legendarisk bil

Sølvpilen er en rullende legende. Den første SLR-modellen så dagens lys på begynnelsen av 50-tallet. Det var en racerbil verden ikke hadde sett maken til.

I 1955 ble det bygd to protomodeller for massemarkedet, men omstendighetene gjorde at fartsfantomet med 310 hestekrefter aldri ble serieprodusert. Nå, nesten 50 år seinere, kan Sølvpilen med de karakteristiske vingedørene kjøpes.

Bilen håndbygges av et team på 16 mennesker. En person har hovedansvaret for å bygge motoren som yter 626 hestekrefter og sørger for at bilen får en toppfart på 334 km/t.

Bilen leveres i to farger, svart og sølv, og setene i bilen spesialtilpasses føreren av bilen. Den første bilen som kommer til Norge, leveres en gang i første halvår neste år.