Røkke vinner folket

Til tross for korrupsjonstiltalen har Kjell Inge Røkke befestet sin stilling som populær næringslivsleder i Norge. Siden 1999 har populariteten hans steget med 10 prosentpoeng, viser en ny MMI-måling. Men Røkke har et problem med damene. For mens én av to menn har et positivt inntrykk, har bare én av fire kvinner sansen for ham.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Meningsmålingen ble utført av MMI for Dagbladet etter at statsadvokaten for to uker siden tok ut en meget alvorlig tiltale for korrupsjon og falsk forklaring mot Røkke i den såkalte sertifikatsaken.

  • 37 prosent har nå et positivt inntrykk av Røkke som næringslivsleder.
  • 24 prosent har et nøytralt inntrykk.
  • 21 prosent har et negativt inntrykk.

I august 1999 svarte bare 27 prosent at de hadde et positivt inntrykk. Antallet misfornøyde er konstant, men Røkke har greid å vinne de tidligere nøytrale og uinteresserte over på sin side - til tross for båtsertifikatskandalen som har plaget milliardærens image det siste året.

Lært noen knep

Informasjonsrådgiver Sten R. Helland i Helland & Partnere mener Røkke bevisst har tilpasset seg det norske samfunnet og blitt flinkere til å bygge nettverk, ikke minst inn mot det politiske systemet.

- Røkke har nok lært seg noen knep om hvordan han lettere slår gjennom i det norske samfunnet. De første åra var han temmelig preget av sin amerikanske bakgrunn. Nå er han flinkere til å bygge nettverk og relasjoner til det politiske miljøet og fagforeningene, sier Helland.

Helland påpeker at det også har skjedd et påtakelig skifte i Røkkes håndtering av media. Milliardæren framstår nå langt mer åpen og utadvendt.

Sten Helland mener det hadde vært interessant om MMI-målingen hadde blitt gjort like før og like etter at tiltalebeslutningen i båtsertifikatsaken ble kjent.

- Men alt i alt tror jeg ikke den saken spiller noen rolle for hva folk mener om Røkke.

Mangler dametekke

Helland er ikke overrasket over at Røkkes popularitet stiger. Og at kvinner og eldre i større grad kan styre sin begeistring for fiskeren fra Molde, mener Helland er helt etter læreboka:

- Menn på 25- 39 år liker Røkke-stilen, mens eldre mennesker griner på nesa av det han presterer. Det gjør også kvinner, som har vesentlig større motforestillinger.

Helland mener det henger sammen med at flertallet av kvinnene fortsatt ikke er i lederstillinger, men hører til de mykere deler av arbeidslivet, er mer lavtlønte og ikke lar seg imponere så lett av Røkke-stilen.

Fortsatt er det høytlønte menn mellom 25 og 40 som er mest begeistret. Og ikke uventet er det Frp- og Høyre-velgere som verdsetter ham høyest, SV-ere lavest. Kvinner, unge, gamle og folk med lav utdannelse har det dårligste inntrykket.

- Unge, velstående menn har lettere for å identifisere seg med Røkkes pengemakt og livsstil. Verdiene deres preges av at de er mer materialistiske enn unge kvinner, og det gjenspeiler seg i nærmest alt vi måler. Dessuten har unge menn en generelt større interesse for næringslivet, sier statsviter Håkon Kavli i MMI.

Bygger image

Industrihistoriker Knut Sogner ved Handelshøyskolen BI har inntrykk av at Kjell Inge Røkke bevisst forsøker å opptre som en samfunnsstøtte. Han tror folk i dag tenker som så at det kan vel ikke være så galt med han Røkke likevel.

- Mitt inntrykk er vel at Røkke blir gradvis mer populær fordi han synes å lykkes i det han gjør. Han klarte å overta Kværner og har lyktes i å bli mer sosial i næringslivskretser. Han ser ut til å bli stadig mer akseptert i det etablerte næringslivet på tross av at han tidvis oppfører seg på en uortodoks måte, sier Sogner til Dagbladet.

- Han står jo definitivt på sine krav. Det er neppe tilfeldig at han er involvert i så mange rettssaker, legger han til.

Knappe seks år tok det den pågående fiskeren å overta to av Norges eldste og største industrikonsern. BI-historikeren påpeker at det i dag er få utspill fra næringslivet mot Røkke.

- Det var jo en del kritikk til å begynne med. Røkke er på en måte seierherren som nå kan høste fruktene, sier Sogner.

Askeladd og outsider

- Jeg er og blir en outsider. Jeg er ikke opptatt av å være en del av etablissementet. Jeg er den jeg er, sa Røkke til Dagbladet etter at Kværner-kampen var vunnet i fjor høst.

Mange mener Røkke framstår både rausere og gladere i dag enn for få år siden. Han lar oftere den folkelige Molde-gutten i seg slippe fram, og det slår nok ut på popularitetskurven, tror Sogner.

Forsker Trond Blindheim på Handelshøyskolen BI er enig.

- Grunnen til at Røkke blir mer populær, er rett og slett at vi kjenner ham bedre i dag enn for tre år siden. Vi har gjennom media fått se enda flere sider ved ham og føler et større slektskap med personen, sier Blindheim.

- Dernest er han blitt en Espen Askeladd, en som representerer drømmen om å få det til mot alle odds. Røkke er næringslivets svar på Thor Heyerdahl.

VINNEREN: Kjell Inge Røkke etter en ekstraordinær generalforsamling i fjor hvor han vant fram med sitt forslag.