Romeriksporten åpnes trolig til sommeren

Til sommeren vil flytogene trolig kunne kjøre gjennom Romeriksporten. Fredag ga regjeringen NSB Gardermobanen tillatelse til endring i lekkasjekravene i tunnelen under Puttjern.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det gis imidlertid ikke tillatelse til endring i vilkår for konsesjon når det gjelder lekkasjeverdier i Lutvannssonen, men målinger sist onsdag viste at lekkasjene under Lutvann er på 393 liter i minuttet, som er sju liter under dagens konsesjonskrav. Derfor har regjeringens beslutning om å opprettholde konsesjonskravet i dette området ingen betydning.

Under Puttjern lekker det imidlertid langt over dagens konsesjonskrav på 100 liter pr. minutt. Nå har regjeringen økt denne grensen til 220 liter pr. minutt. I tillegg skal NSB Gardermobanen installere et vanninfiltrasjonsanlegg i tunnelen under Puttjernsonen. Hensikten er å sikre målsettingen om å gjenopprette en tilnærmet naturlig vannbalanse også i tørrår.

Kontrollmåling

- Med tanke på flytoget og den etterspørselen vi opplever etter dette tilbudet, er regjeringens avgjørelse en lettelse, sier viseadministrerende direktør i Gardermobanen, Olaf Melbø, til NTB.

Han opplyser at nye kontrollmålinger vil bli foretatt 3. januar, og Melbø håper da at områdene kan «friskmeldes».

- Flytogene vil da kunne gå gjennom Romeriksporten førstkommende sommer. Endelig dato håper vi å kunne fastsette etter at en mer detaljert fremdriftsplan er lagt i midten av januar, sier Melbø.

Tidligere er 1. juli blitt nevnt som en mulig dato.

Under kontroll

- Vannbalansen i Østmarka er under kontroll, og det er grunnlag for å kunne åpne Romeriksporten. De siste målingene av lekkasjene under Lutvann gir grunn til glede. Måleresultatene fra Puttjernsonen viser at dette er et avgrenset, men fortsatt vanskelig område, sier samferdselsminister Odd Einar Dørum (V).

Regjeringen begrunner endringen av konsesjonskravene i Puttjernsonen med at kostnadene ved fortsatt tetting vil være uforholdsmessig store i forhold til fordelene.

- Alternativet med betongutstøping under Puttjern ville ha ført til en betydelig utsettelse av åpningen for trafikk i Romeriksporten, med de konsekvenser dette kunne få for blant annet kollektivtrafikkens muligheter til å ta trafikk fra privatbilene, sier Dørum.

I forbindelse med ettertetting av Romeriksporten er det til nå bevilget til sammen 1,3 milliarder kroner som ekstrainnsats utover de 950 millioner kroner som byggingen av selve tunnelen var anslått å koste.

Regjeringens vedtak gjelder en søknad om endring av konsesjonsvilkårene for lekkasjer inn i tunnelen under skogsområdene i Østmarka. Når det gjelder situasjonen for boligområdene, er dette en egen sak som nå er til behandling hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus.