ROTTE BAK KJØLESKAP: 2. mai så en gjest ei rotte pile fra baren i Enzo bar og restaurant. I minst én måned har Radisson-hotellet prøvd å fange rottene på egen hånd uten å varsle Mattilsynet. Foto: BJØRN LANGSEM
ROTTE BAK KJØLESKAP: 2. mai så en gjest ei rotte pile fra baren i Enzo bar og restaurant. I minst én måned har Radisson-hotellet prøvd å fange rottene på egen hånd uten å varsle Mattilsynet. Foto: BJØRN LANGSEMVis mer

Rotte hamstret nøtter i baren

Gjest slo alarm til Mattilsynet da han så rotte ved restauranten. Men det fasjonable Radisson-hotellet i Oslo har visst om skadedyrene i ukesvis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du tips om lignende saker? Send sms til 2400, epost til [email protected] eller ring 24 00 00 00.

(Dagbladet): Mattilsynet er ikke fornøyd med hvordan fasjonable Radisson Blu Scandinavia Hotel reagerte da rotter ble oppdaget ved hotellrestauranten på Holbergs plass tidligere i vår.

-  Vi vet nå at rotteproblemet har vedvart siden i hvert fall før påske. Vi er skuffet over at virksomheten ikke har informert oss om dette. Mattilsynet hadde en revisjon av stedet der ingen ved hotellet sa noe om rotter, sier seksjonssjef Jan Petter Svinø ved Mattilsynet i Oslo til Dagbladet.

Samtidig som Høyres landsmøte ble avholdt på det tidligere SAS-hotellet i helga, jobbet skadedyreksperter ennå med å finne ut hvor mange smitteutsatte gnagere som har hatt tilhold i det berømte bygget.

- Fryktet for helsa Mens serveringen i Enzo Restaurant og bar fortsatte som vanlig, ble det blant annet satt ut rottegift og klappfeller i baren og lobbyen.

- Mange ansatte har visst om det dårlige renholdet og rottene siden mars og flere har sett dem selv, men ledelsen har prøvd å dysse det ned. Vi har fryktet for helsa også til ansatte, og er veldig glade for at en gjest til slutt slo alarm,  sier en hotellansatt til Dagbladet.

Ifølge hotellkildene har det også vært rotter inne i restaurantdelen av Enzo-lokalene, noe ledelsen benekter.

Rotte stakk av Mattilsynet fryktet i mars og april bakteriespredning og skadedyr, og ga hotellet flere pålegg for «meget dårlig renhold» (se faktaboks). Først 2. mai fikk imidlertid inspektørene vite om rottene på Holbergs plass.
- Vi fikk da en bekymringsmelding fra en kunde som hadde sett ei rotte i barområdet i restauranten. Vi kom til stedet samme dag. Nå følges dette opp daglig av et skadedyrfirma, sier Svinø i Mattilsynet.

«Kjøleskapene i baren i lobbyen ble dratt fram kvelden 02.05.11. Rotta som har blitt sett i dette området kom da fram fra kjøleskapet som sto mot veggen til oppvasken. Etter dette ble ikke rotta funnet igjen. Det ble også funnet et punkt hvor den hadde hamstret nøtter», heter det i en av rapportene fra skadedyrfirmaet Pelias.

SYKDOMSBÆRER: Rotter bør ikke tas lett på i lokaler der det serveres mat, mener Mattilsynet. Illustrasjonsfoto: Tor Erik H. Mathiesen Vis mer

«På lageret i parkeringshuset har det blitt spist mye av giftåtet. Det var også spor etter rotter i spredepulveret som er benyttet i hull og ganger», skrev ekspertene dagen etter.

Fordi det ikke ble funnet spor etter rottene på selve kjøkkenet da Mattilsynet var på besøk, kan restauranten fortsatt holde åpent.

- Om vi hadde ment det var direkte helsefare, hadde vi stengt stedet. Men vi har pålagt hotellet å sikre lokalene mot skadedyr, blant annet ved å tette en del hull, sier Svinø.

Så seint som på torsdag fikk Mattilsynet melding om at mat som kunne tiltrekke seg rotter sto framme på restaurantkjøkkenet nattestid, og tilsynet skal på ny inspeksjon denne uka.

- Tatt i feller Etter å ha blitt konfrontert med detaljer fra tilsynsdokumentene, vedgikk hotelldirektøren i går rottefunnene overfor Dagbladet. Han mener det ikke har noe med hotellets restaurant å gjøre.

- I begynnelsen av april fant de spor etter rotter i garasjen og et søppelrom. Det ble også gjort en observasjon over taket ved inngangspartiet inne i lobbyområdet. Det ble tatt to rotter i feller, da var man overbevist om at man hadde tatt det som var, sier Lars Listhaug ved Radisson Blu Scandinavia Hotel.

Han hadde ikke hørt om at det var en tilfeldig gjest som måtte varsle tilsynet.

- Den framstillingen kjenner ikke jeg til.

MICHELIN-MERKET: Enzo «tilbyr intime lunsjer og middager med fokus på kvalitet», men det tidligere SAS-hotellet har de siste to månedene fått hard medfart av Mattilsynet. Foto: BJØRN LANGSEM Vis mer

- Mattilsynet er skuffet over hotellets håndtering?

- Det har ikke jeg fått noen melding om.

- Ansatte tror du er mest opptatt av å legge lokk på saken?

- Nei, det stemmer overhodet ikke. Vi har spilt med åpne kort overfor Mattilsynet og fulgt de retningslinjer vi har fått, hevder Listhaug.

Ifølge hotelldirektøren driver skadedyrfirmaet nå bare «etterkontroll».