Av ERIK VEIGÅRD, NTB
Røykutviklingen oppsto mens flyet var i luften, i en koblingsboks der de strømførende kablene til varmetrådene i siderutene samles.
Pilotene om bord på WF 807 slo umiddelbart av strømmen til varmetrådene da de oppdaget røykutviklingen, og orienterte tårnet på Bodø lufthavn om situasjonen. Røykutviklingen opphørte da strømmen til koblingsboksen ble slått av.
Brannberedskap
Dash 8-flyet landet på Bodø lufthavn klokken 12.40, cirka 40 minutter etter at det tok av fra Leknes. Brannvesenet på flyplassen var i beredskap, men landingen foregikk helt kontrollert. Nede på bakken sto flyet er par minutter på rullebanen, før det takset for egen maskin til oppstillingsplassen. Der ble passasjerene sluppet av på vanlig måte.
Med unntak av tre passasjerer som hadde det travelt med å rekke videre flyforbindelse, fikk alle som var om bord en orientering av kapteinen om hva som hadde skjedd.
Ikke nødlanding
- Selv om brannvesenet var i beredskap, var ikke dette en nødlanding slik vi definerer det. Så vidt jeg har forstått var røykutviklingen heller ikke stor, sier Widerøes informasjonsdirektør Martin Lohne til NTB.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger