Røyking forurenser mer enn biler

Én røyk avgir ti ganger mer farlig svevestøv enn en dieselmotor!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Røyken fra én sigarett inneholder ti ganger mer farlig svevestøv enn biler, hevder ekspertene.

Sigarettrøyk avgir langt flere og finere svevestøvpartikler enn bileksos. Disse partiklene er delen i luftforurensinga som er farligst for helsa.

Det er Tobacco Control, en underpublikasjon av British Medical Journal Group, som viser til de oppsiktsvekkende forskningsresultatene. Svevestøvet i sigarettrøyken er det forskerne mener øker risikoen for hjerteinfarkt, lungekreft og astma.

10 X Diesel

Italienske forskere, ledet av professor Giovanni Invernizzi fra Tobacco Control Unit i Milano, har gjennomført et eksperiment i landsbyen Chiavenna i fjellene i Nord-Italia. Stedet ble valgt ut fordi luften der er nær sagt fri for svevestøv.

I en ventilert garasje på 60 kubikkmeter fyrte de opp tre sigaretter i rekkefølge slik at de brant i en halv time mens det ble foretatt luftmålinger hvert andre minutt. Deretter luftet de ut i fire timer før de gjentok eksperimentet med en toliters turbodiesel bilmotor på tomgang i en halv time. I følge målingene avga sigarettene ti ganger mer forurensning enn bilmotoren, skriver forskningsteamet i sin rapport.

Skaper bekymring

Den første timen etter at dieselmotoren ble startet målte 88 mikrogram svevestøv per kubikkmeter, mens tilsvarende for sigarettene var 830 mikrogram svevestøv per kubikkmeter. Mens dieseleksosen på det høyeste doblet partikkelinnholdet i lufta utenfor garasjen, førte sigarettrøyken til 15 ganger høyere partikkelinnhold utendørs.

- Dette gir oss grunn til bekymring, skriver forskerne i rapporten.

Som ventet

Professor Tore Sanner ved Radiumhospitalet er ikke overrasket over resultatene fra det italienske eksperimentet.

- Dette er som forventet. Sigarettrøyken har langt finere og derfor flere partikler, som henger lenge igjen i luften. Partiklene i fra en dieselmotor er større og faller fortere ned. Nettopp fordi sigarettpartiklene er så fine, trekkes de dypere ned i lungene, mens eksospartikler fra en bil ofte blir hengene igjen i nesa, sier Sanner til Dagbladet.no.

Svevestøvet som det er snakk om, har en såkalt mutagen effekt - evne til å skade arvestoffet i celler. Det er derfor de er så skadelige, sier Sanner. Mens for eksempel dieseleksos har en mer allergiskapende effekt, sier Sanner at sigarettrøyk i langt større grad øker faren for blant annet hjerteinfarkt og lungekreft.

- Hvis man ser på dette med mutagene stoffer, finner man like mye når en sigarett blir røkt som i eksosen fra en moderne bil som kjører en kilometer, sier han.

Verre enn trafikk

Sanner har bare en kur for problemet - å slutte å røyke. Han mener det er vanskelig å stille miljøeffekten av sigarettrøyk og bileksos opp mot hverandre, og vil nødig analysere effekten av at den nye røykeloven nå har flyttet sigarettrøyken ut på gata sammen med bilene.

- Men vi vet at tobakken er den viktigste årsaken til sykdom som vi kan gjøre noe med, sier han.

Sanner har selv utført studier som viser at passiv røyking dreper flere enn trafikken i Norge.

- Vi regner med at passiv røyking resulterer i mellom 300 og 500 dødsfall i året. Trafikken dreper omlag 300 i året, sier han.

Les mer om røyking på nett.

TI GANGER VERRE: Det er bedre med ti biler på tomgang enn en tent røyk i hånda, viser italiensk forskning. Og det er tall til bekymring.
FORVENTET: Professor Tore Sanner er ikke så overrasket over forskningsresultatene, og har selv forsket seg fram til at passiv røyking dreper flere enn trafikken i Norge.
MINDRE FARLIG: Denne bilen avgir langt færre farlige partikler i eksosen, og kan kjøre en kilometer før den slår én tent sigarett.