Røykutvikling på Kielferja

Det var i morges røykutvikling om bord i passasjerferga Prinsesse Ragnhild.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Motorene er i gang igjen, ankeret er trukket opp og ferja reiste inn mot Oslo for egen maskin, sier informasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til Dagbladet.no.

Det ble tidligere meldt at det brant om bord, men dette stemmer ikke ifølge Mathisen.

- Det har vært en kortslutning i en elektrisk bryter, og dermed har det oppstått røykutvikling. Kapteinen gjorde alt riktig. Han stoppet maskinene i fem minutter og ankret opp. Det ble ikke brukt brannslukningsapparat, sier Mathisen til Dagbladet.no.

Passasjerene fikk beskjed om at det var røykutvikling og at strømmen kom til å bli tatt. Det ble også gitt beskjed om at det ikke var noen grunn til panikk. Ifølge Mathisen var det aldri aktuelt å sette livbåtene på vannet.

«Varmgangen» førte til at ferja mistet motorkraften, og alt tilgjengelig redningspersonell jobbet i morges på spreng for å forhindre at ferja gikk på land.

Nettavisen melder at ferja var nær ved å grunnstøte.

- Det er det reneste sludder. Det stemmer ikke i det hele tatt. Kapteinen måtte langt inn i sundet for å få ankerfeste, fordi fjorden er dyp. Det var ikke noe dramatikk i det hele tatt, sier Mathisen.

Hovedredningssentralen for Sør-Norge fikk melding om brannen klokken 8.13. Ifølge assisterende redningsleder Anstein Nordhagen ble vanlige prosedyrer ved ferjebranner fulgt.

–Slike branner i elektriske installasjoner kan utvikle seg, men denne gangen gikk det bra, sier Nordhagen til NTB.

Prinsesse Ragnhild har en passasjerkapasitet på 1875 personer, og 770 biler. Ifølge nrk.no er det ikke mange passasjerer om bord.

Prinsesse Ragnhild har vært rammet av brann tidligere. Passasjerferga var på vei fra Oslo til Kiel 8. juli 1999, da en brann brøt ut under dekk.

M/S Prinsesse Ragnhild ble bygget i 1981, fornyet i 1991, og forlenget med 33 meter i 1992.