Rubbel og bit

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lærere uteksamineres i dag selv om de måtte være uskikket. Det skjer fordi det er for kostbart for høgskolen eller universitetet å gi en slik uskikketshetserklæring. For det første taper utdanningsstedene penger på at studenten ikke fullfører eller stryker. I tillegg kan høgskolen pådra seg store summer i omkostninger til advokathjelp for studenten og saksomkostninger på egne vegne hvis det oppstår strid mellom student og lærested.

Førsteamanuensis Egil Gabrielsen ved Universitetet i Stavanger sier til Aftenposten at systemet må endres. Han påpeker at de institusjonene som tar sitt oppdrag på alvor, ender opp med en kjemperegning. De som ser gjennom fingrene med sitt ansvar, belønnes. De får større bevilgninger, pådrar seg ikke saksomkostninger, men påfører til gjengjeld både skoler, barn og foreldre store belastninger. Det er åpenbart også en bjørnetjeneste overfor vedkommende uskikkede lærer når han/hun slipper igjennom.

Forskerens syn blir bekreftet av Utdanningsforbundet som organiserer lærere. «Vi er rimelig overbevist om at finansieringssystemet har sin del av skylden», sier nestleder Per Aahlin. Han forteller at forbundet har fått meldinger fra øvingslærere som av økonomiske grunner får beskjed om å være forsiktig med å stryke studenter.

Dette er et uheldig utslag av stykkprisfinansieringen av norske læresteder. Den er i utgangspunktet ment å stimulere til høy «produksjon» av uteksaminerte kandidater. Men det gir også incentiver til å godkjenne studenter som burde vært strøket, enten på faglig grunnlag eller på grunnlag av manglende personlige forutsetninger.

Etter at flere forskere og lærernes eget fagforbund nå har påpekt en åpenbar systemsvikt, blir det opp til vår nye kunnskapsminister Øystein Djupedal å gjøre noe med det. For en med mange år bak seg som medlem av Stortingets finanskomité bør det være en lett sak. Han behøver ikke foreta en total omlegging av finansieringen av lærestedene. Det viktigste i denne sammenheng er at utdanningsinstitusjonene ikke blir belønnet ved å sende rubbel og bit gjennom systemet.