||| Jeg hadde ikke trodd at det var Bjarne Håkon Hanssen som skulle bli politikerforaktens frontfigur. Men så kom nyheten om at Hanssen falbyr seg selv på informasjonshorenes luksusmarked til 3500 kalde kroner pr. time. En bemerkelsesverdig politisk karriere har gått fra Pølse-Hanssen via Helse-Hanssen til dette som det er vanskelig å henge kallenavn på uten å virke støtende.
Fint skal det være, om hele baken henger ute, og endatil på engelsk, men altså med uheldige assosiasjoner: «First House» heter det nye rådgivingsselskapet. Kanskje blir firmalogoen en rød lykt.
Det ser ut til at selskapets motto er «Strategy & Execution through Influence» som på vårt språk blir noe slikt som «strategi og iverksettelse gjennom innflytelse».
Det skal de ha, statssekretærene Jan-Erik Larsen og Ketil Lindseth som er gått sammen med minister Hanssen - de forteller hva de selger. Når du skjærer gjennom alt babbelet som i går kom fra Lindseth i radioens «Politisk kvarter», er varen de priser så høyt, ikke noe annet enn sin mangeårige kontakt med statsminister Jens Stoltenberg i hans indre krets.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger