Rundt 300 tonn olje har lekket ut fra forlist lasteskip

Kystverket frykter like stort utslipp som ved Rocknes-ulykken. Opprydning kan ta seks måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Kystverket har i dag tidlig alt av tilgjengelige fartøy og mannskaper ved kysten av Fedje for å prøve å begrense omfanget av det store oljeutslippet.

Forskipet er nå satt på en 6 meters grunne på CCB-Basen ved Ågotnes, utenfor Bergen, etter å ha blitt slept fra Fedje i dag. Kystverket regner nå med at den halvdelen av skipet skal ligge stabilt på stedet.

- Forskipet er i svært dårlig forfatning. Den vil nå bli ringet inn med lenser, og vi sender en ekspertgruppe til stedet for å vurderer videre tiltak, opplyser operasjonsleder Per Odd Krystad i Kystverket til Dagbladet.no. 

Slepet av forskipet var en nervepirrende affære, da ytterligere rundt 300 tonn olje i verste fall kan lekke ut fra «Server».

Akterskipet, som inneholder en del olje, har i løpet av natten sunket og ligger fortsatt delvis under vann ved Hellesøy fyr. Bare en liten del av skroget to av skipets master er synlige i havoverflaten.

- Katastrofe

Kystverket bekreftet tidligere i morges at en tank med 260-270 kubikk tung bunkersolje revnet og havnet i sjøen etter at det 180 meter lange lasteskipet M/S «Server» grunnstøtte ved Hellesøy fyr ved Fedje i Hordaland i går kveld.  Trolig kan opp mot 300 tonn nå være io sjøen

- Katastrofen er et faktum, sier operasjonsleder Krystad.

Rundt 300  tonn olje har lekket ut fra forlist lasteskip

-Vi frykter at omfanget kan bli like stort som ved Rocknes-ulykken, det er nesten så man er på gråten, sier han.

Oljen som har lekket ut stammer ifølge Krystad fra en tank som befant seg like foran styrhuset på skipet. I tillegg fryktes det at det også skal lekke ut olje fra forskipet, som inneholder ytterligere 300 tonn tung bunkersolje.

M/S «Server» inneholdt til sammen 585 tonn tung bunkerolje og 72 tonn dieselolje. Rocknes hadde til sammenligning 470 tonn bunkersolje om bord da skipet havarerte 19. januar 2004 i Vatlestraumen ved innseilingen til Bergen.

Det er observert olje ved sørenden av Fedje, og noe mot øst, men ifølge Krystad  ser det ut som om oljen foreløpig holder seg rimelig i ro. Strømforholdene i området gjør det imidlertid vanskelig å foruse i hvilken retning oljen kan komme til å drive.

Alle tilgjengelige krefter i området rundt Fedje i Hordaland mobiliseres nå for å forhindre en oljekatastrofe.

- Kystverket har nå mobilisert en statlig oljevernaksjon, sier Ane Eide Kjærås, informasjonsrådgiver i Kystverkets beredskapsavdeling til Dagbladet.no.

Oljesøl i fjæra

Olje fra M/S «Server har allerede nådd fjæresteinene i området, men omfanget er enda ikke klart. Kystverket har i dag gått opp i overvåkingsfly for å få oversikt over omfanget. I

FORFERDELIG SYN: Slik så det ut i fjæra i Fedje i formiddag. I bakgrunnen Hellesøy fyr, like ved der grunnstøtingen skjedde. Foto: GJERMUND HAVSTAD
FORFERDELIG SYN: Slik så det ut i fjæra i Fedje i formiddag. I bakgrunnen Hellesøy fyr, like ved der grunnstøtingen skjedde. Foto: GJERMUND HAVSTAD Vis mer

Marin diesel blander seg lett i vannmassene. Den har kortere oppholdstid på vannoverflaten enn tyngre olje, men har større giftighet som følge av løselige komponenter. Tung bunkersolje har en lang levetid på overflaten, inntil tre dager, selv under forholdene som er ved Fedje nå, skriver Kystverket på sitt akuttweb.

Vanskelige værforhold

Værforholdene i området er ennå vanskelige, med rundt 7 meter høye bølger og kuling til liten storm. Dette kompliserer oljevernaksjonen kraftig

- Bølgene er ennå for høye til at vi klarer å få ut lenser i havet for å samle opp oljen. Nå vil første prioritet være å prøve å sperre oljen som allerede er inne i viker og bukter inne, så den ikke går til havs igjen og forurenser nye steder, sier Krystad.

Fire slepefartøy, samt kystvaktskipet «Ålesund» med oljevernutstyr om bord, er ved ulykkesstedet. Det interkommunale utvalget mot akutt forurensing (IUA) i Bergen er også mobilisert. I tillegg ble to  ferger i dag tidlig rekvirert for å bistå med frakt av oljevernutstyr.Flere avanserte kystvaktfartøyer med oljevernutstyr er på vei til området fra Horten.

Akterskipet sank

Det flyter stort vrakgods fra akterskipet i området, etter at akterskipet sank i løpet av morgentimene.

- Dette kan være til fare for andre skip, men vi varsler båter i nærheten om dette, sier Krystad til Dagbladet.no.

Det Kypros-registrete lasteskipet gikk på grunn klokken 18.30 fredag. Mannskapet ble reddet i land like før klokka 2100.

- Det står etter forholdene bra til med hele mannskapet. Vi har heller ikke mistanke om alkoholpåvirkning i forbindelse med havariet, sier operasjonsleder Asbjørn Andersen ved Hordaland politidistrikt til Dagbladet.no.

Klokken 22.55 kom det melding om at skipet hadde brukket i to.

<B>BRAKK I TO:</B> Her ligger den ene delen av «Server» der lasteskipet gikk på grunn utenfor Hellesøy fyr.
REDDET MED HELIKOPTER: 25 personer ble evakuert fra M/S «Server» etter grunnstøtingen fredag kveld.
STORT SKIP:</B> «Server» er 180 meter langt.
OLJEUTSLIPP: Olje fra forliset har allerede nådd land. Dette er de første bildene fra ulykken.