LUFT: Kuldegrader og lite vind betyr svært høy luftforurensning. Årlig dør 1600 nordmenn for tidlig på grunn av luftforurensning. Foto: NTB Scanpix
LUFT: Kuldegrader og lite vind betyr svært høy luftforurensning. Årlig dør 1600 nordmenn for tidlig på grunn av luftforurensning. Foto: NTB ScanpixVis mer

Luftforurensning i Norge og Europa:

Rundt 470 000 europeere dør for tidlig hvert år på grunn av skadelig svevestøv

Lufta blir likevel bedre, viser ny rapport. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Svevestøv fra blant annet fyringsved og transportsektoren gjør at folk dør for tidlig.

Det viser en ny rapport fra Det europeiske miljøbyrået (EEA).

For tidlig død

Hvert år utarbeider byrået, i samarbeid med blant andre Norsk institutt for luftforskning (NILU), en rapport om luftforurensning i Europa.

Årets rapport, har i likhet med de andre årene, påpekt de store helsefarene ved luftforurensning. Rapporten viser at 470 000 personer bosatt i Europa dør for tidlig. Tallet for Norge ligger på rundt 1600.

UTROLIG OPPFINNELSE: Dan Roosegaarde og hans team har laget denne oppfinnelsen, som fra 2014 skal forsøke å gi Beijing reinere luft. Denne videoen viser hvordan oppfinnelsen virker. Video: Daan Roosegaarde Vis mer

Årsaken til dette handler om at dårlig luft, eller luft med høy konsentrasjon av fint svevestøv, kan forårsake eller forverre hjerte-og karsykdommer, astma og lungekreft.

Bedre luft

Likevel er det gode nyheter.

Tall fra årets rapport viser at lufta både i Norge og i Europa blir bedre og andelen personer som dør for tidlig går ned. Antall tidligere dødsfall i Norge var i fjor på 1700.

- Luftforurensningen i Europa, inkludert Norge, har fått en forbedring de siste 15 årene. Det er en langsom forbedring, men det er en vei i riktig retning, sier Cristina Guerreiro, seniorforsker ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) og hovedforfatter av rapporten, til Dagbladet.

Forskeren sier at vedfyring er den største lokale kilden til fint svevestøv i lufta i Norge. Også veitrafikk utgjør en stor prosentandelen av utslippene. I tillegg transporteres en viktig andel av svevestøvet til byene og tettstedene fra landet forøvrig.

De mest skadelige luftforurensningene er, ifølge rapporten, bakkenært ozon, ammoniakk og nitrogenoksider.

- Utslippsreduksjonene har ført til bedre luftkvalitet i Europa, men ikke nok til å unngå uakseptabel skade på helse og miljø, sier EEA-direktør Hans Bruyninckx, i en pressemelding.

LUFTFORURENSNING: Transportsektoren og vedfyring er to av de største kildene til fint svevestøv. Foto:  NTB scanpix
LUFTFORURENSNING: Transportsektoren og vedfyring er to av de største kildene til fint svevestøv. Foto:  NTB scanpix Vis mer

Disse er mest utsatt

Tallene som rapporten viser til er hentet fra 2014, og er de nyeste tallene som er tilgjengelige. Opplysningene i rapporten er basert på data fra offisielle målestasjoner over hele Europa, og omfatter mer enn 400 byer, ifølge NILU.

Rapporten viser også at omlag 85 prosent av den urbane befolkningen i EU er utsatt for fint svevestøv. I Norge er det i de største byene det finnes mest svevestøv.

- Meteorologiske variasjoner har en innvirkning på variasjoner i luftkvaliteten fra år til år, som for eksempel hvor mye fint svevestøv som finnes i lufta. Forbedringen som er observert over tid er signifikant og kan ikke forklares med variasjonene i været, men med at det faktisk er mindre utslipp, sier seniorforsker Guerreiro.

Flere årsaker til forbedring

Grunnen til at luftforurensningen har gått ned, tror forskeren blant annet handler om at vi nordmenn har bedre isolerte hus, som fører til at vi fyrer mindre ved.

- Husene er bedre isolert enn de var før, flere benytter seg av varmepumpe og annen fjernvarme. I tillegg har de moderne ovnene blitt bedre, ved at de produserer mer energi per enhet ved, og det bidrar til mindre utslipp, sier Cristina Guerreiro ved NILU.

Tiltak som er blitt gjort i Norge for å bedre luftkvaliteten er blant annet å øke bomavgiftene på dager forurensningen er høyest. Blant annet i Oslo har bystyret innført en femdobling av bomavgiften på dager med spesielt høy forurensning. Da vil én passering i bomringen koste 160 kroner.

Guerreiro ved NILU påpeker at en svakhet ved rapporten, som i hovedsak baserer seg på måledata, er at på steder uten målinger er vurderingen av effekter av luftforurensning mer usikker fordi den baserer seg på modellering.

- Spesielt i norske daler der det er kaldt om vinteren og mange fyrer ved, kan ha høye konsentrasjoner av svevestøv, sier hun.