Ruperts hender

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag ble det klart at mediemagnat Rupert Murdoch vant kampen om den amerikanske næringslivsavisen Wall Street Journal. Wall Street Journal er fra nå av en del av Murdochs News Corporation, mediekonsernet som blant mye annet også eier den britiske tabloiden The Sun og Fox Television.

At en dypt reaksjonær mediemagnat kjøper seg en dypt reaksjonær næringslivsavis burde kanskje ikke lage bølger, men problemet med Murdoch er ikke hans meninger, det er hans kyniske vilje til å bruke sine aviser til å fremme sine forretningsinteresser. Trenger Murdoch å stå på god fot med kinesiske myndigheter, er det slett ikke sikkert at han lar sine aviser trykke kritiske reportasjer fra Kina.

Det er inngått avtaler for å sikre avisas redaksjonelle uavhengighet, men erfaringen med Murdoch er at slike avtaler har liten verdi. For mediebransjen er salget av Wall Street Journal nok et eksempel på en uavhengig familieeid kvalitetsaviser som kjøpes av store mediekonsern. At mediemakt samles på stadig færre hender er ikke gunstig. At hendene også denne gangen tilhører Murdoch, gjør det slett ikke bedre.