Rusbrus mindre populært

Rusbrussalget falt i august til sitt laveste nivå siden det ble åpnet for butikksalg i januar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget gikk ned fra 943.000 liter i juli til 572.000 liter i august, viser tall fra Bryggeri- og mineralvannforeningen og Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF).

Ole Kristian Bull, generalsekretær i Vin og Brennevinsimportørenes Forening, VBF, mener politikerne har hausset opp rusbrusen. De har gitt den ufrivillig reklame ved stadig å advare mot den.

- Vi har hele tiden vært overbevist om at dette ikke har vært så omfattende som politikerne har villet ha det til. Og så ser vi på tallene at disse produktene er i tilbakegang. Hysteriet rundt rusbrus har vært helt ubegrunnet, sier Bull til Aftenposten.

Alkoholforsker Astrid Skretting i Sirus, Statens institutt for rusmiddelforskning, har hatt ansvaret for to undersøkelser tidligere i år om produktet. Hun er ikke overrasket over at salget nå synker.

- Det er jo ikke merkelig at rusbrusen solgte så mye de første månedene tatt i betraktning den enorme oppmerksomheten rundt dette. Men rusbrus er dobbelt så dyrt som øl for ungdom som vil drikke for å få en rus, sier Skretting som mener både politikerne og mediene har bidratt til rusbrushysteriet.

(NTB)