Rusbrus-rekord

Spritsalget på Vinmonopolet har økt kraftig i sommer. «Valpedrinker» til ungdom mellom 18 og 24 år står for størsteparten av økningen. Hele 117 millioner kroner har Vinmonopolet så langt i år skuffet inn på de ferdigblandete spritbaserte drinkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget av spritholdige drikker hadde en volumøkning på hele 32,4 prosent i juli sammenliknet med juli i fjor. Rusbrusen utgjør to tredjedeler av volumøkningen.

Det er ungdom mellom 18 og 24 år som heller nedpå de rundt 50 ulike slagene med søte, ferdigblandete drinker som Vinmonopolet har i hyllene, og som har gjort årets omsetningstall berusende hyggelige.

Vin og brennevin

Informasjonssjef Jens Nordahl forteller at Vinmonopolets sommerslager er de spritbaserte ferdigdrinkene. I fjor var det pæresider, året før det eplesider, som igjen tok over for vinbaserte, sukkersøte drinker.

- Dette er vårt produkt i konkurranse med øl, og alkoholinnholdet ligger på rundt fem prosent. De siste åra har det kommet en ny sommerslager hvert år, og hva som dukker opp i hyllene ved neste korsvei, aner jeg ikke. Dette er imidlertid produkter produsentene satser på, og som har slått veldig godt an blant ungdommen, humrer informasjonssjefen fornøyd.

Markedskreftene rår

Jens Nordahl har ingen skrupler i forhold til satsingen på de ungdommelige ferdigdrinker.

- Vi arbeider etter strenge krav til inntjening, og hos oss er det markedskreftene og ikke politikernes klamme hender som rår. Vil markedet ha et produkt, skal de få det.

Nordahl har ikke noen statistikk for hvilke merker som selges mest, men forteller at Smirnoff Ice har vært en av bestselgerne denne sommeren.

- Vår oppgave er å dekke en reell etterspørsel på best mulig måte. Derfor er etiketter og utseende på de 0,27 liter store flaskene ungdommelige, friske og fargerike. Det i seg selv er salgsfremmende, sier han.

Ikke fornøyd

Per Steinar Osmundsen, leder av Kristelig Folkepartis Ungdom, er derimot ikke fornøyd med veksten i spritsalget.

- Vi ønsker å få ned forbruket av alkohol, ikke øke det, sier han til Dagbladet.

- Blir ikke det litt dobbeltmoralsk når myndighetene, med Bondevik i førersetet, samtidig har satt krav til Vinmonopolet om effektivitet, høy inntjening og markedstilpasning?

- KrFs Ungdom ønsker at Vinmonopolet kontrollerer forbruket, ikke nødvendigvis tjener mest mulig penger.

POPULÆRT: Ferdigblandede vodka-drinker er blant Vinmonopolets bestselgere.