Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Rush-avgift på 80 kr

TRONDHEIM (Dagbladet): 80 kroner skal det koste å kjøre inn og ut av de største byene i rushtida, ifølge et forslag samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll legger fram før sommeren. Hensikten er å kutte trafikktoppene og utnytte veinettet bedre. Forslaget vil skape et klasseskille på veiene, mener NAF.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sentrale regjeringskilder bekrefter overfor Dagbladet at Samferdselsdepartementet nå legger siste hånd på forslaget. Inntektene skal kunne brukes til å subsidiere kollektivtilbudet.

Det skal koste mye å kjøre inn eller ut av byene i rushtida - mens det blir billig når det er liten trafikk. Beregninger utført av Transportøkonomisk institutt viser at skal en slik rushavgift ha effekt, må det koste fra 30 til 50 kroner for hver passering.

I forslaget som samferdselsministeren nå jobber med, er prisen satt til 40 kroner.

Kjører du inn til byen om morgenen og ut igjen om ettermiddagen, vil det koste deg 80 kroner. I enkelte byer kan ordinær bomavgift komme i tillegg.

Før sommeren

Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum førte forslaget i pennen, og nå finpusses det av Dag Jostein Fjærvoll før det blir sendt på høring før sommeren.

Flertallet i Stortingets samferdselskomité har tidligere stilt seg positivt til veiprising. Målet nå er å få en lovhjemmel om innføring av veiprising.

Forslaget kan vente tøff behandling, og blir en kampsak der bilorganisasjonene vil gjøre alt for å få stanset det.

- Veiprising er usosialt, og gjør at de rike får nye fordeler, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF til Dagbladet.

- Beregninger vi har gjort viser at en avgift på 40 kroner for å kjøre inn og ut av byen betyr 16000 kroner årlig i nye utgifter. Prisen kommer i tillegg til dagens bompenger. Dermed vil en bompassering inn til Oslo koste 52 kroner, mens det vil koste 40 kroner å kjøre ut.

En rekke byer

Samferdselsministeren vil ikke avsløre hvilke byer som vil kunne få bompriser i rushtida. Egil Otter frykter veiprising i alle de største byene:

- Vi kjenner saken så godt at vi vet det er snakk om et titall byer, som Oslo, Drammen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim, Tromsø, Bodø og andre med mye trafikk på spesielle tider av døgnet.

Privat veibygging

I Samferdselsdepartementet ligger det søknad om et stort antall nye bomstasjoner landet rundt. Dag Jostein Fjærvoll er en bomvennlig statsråd, og han åpner for at inntekten av bompengene også skal kunne brukes til å subsidiere driften av kollektivtransport. Til nå har bompenger bare blitt brukt til bygging av veier og til utbygging av kollektivnettet.

Myndighetene åpner også for privat bygging av nye veier. De skal finansieres med avgifter - ikke til staten, men til private utbyggere.