TERAPI:  Petter Corneliussen (t.h) driver Flight Clinic, som kurerer flyskrekk, på Kjevik utenfor Kristiansand. I går startet han opplæringen av nyansatte David Stamnes. Foto: Tor Erik Schrøder
TERAPI: Petter Corneliussen (t.h) driver Flight Clinic, som kurerer flyskrekk, på Kjevik utenfor Kristiansand. I går startet han opplæringen av nyansatte David Stamnes. Foto: Tor Erik SchrøderVis mer

Rush for å kurere flyskrekk

Flight Clinic har fått en seksdobling av antall henvendelser fra flyredde nordmenn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): På Kristiansand flyplass holder Petter Corneliussen og hans flyskrekkterapeut-selskap Flight Clinic til. Bare i løpet av det siste døgnet har elleve nordmenn ringt for å bli kvitt flyskrekken sin. Han melder om flere som har sagt at de nå dropper sin planlagte ferietur på grunn av Air Bus-ulykken.

- En slik hendelse øker angsten hos mennesker. Spesielt når ulykken er et mysterium, sier den tidligere flyredde Corneliussen til Dagbladet.

Jan Dieset, leder i Norsk Flygerforbund, mener flyulykken utenfor Brasil har ført til at pilotene er ekstra observante på passasjerenes reaksjoner.

- Vi vet at mange passasjerer har snev av flyangst og nok er mer vare for lyder og luftbevegelser enn ellers. Derfor er det viktig at våre folk beroliger når det for eksempel oppstår turbulens, sier Dieset.

Flaut å være redd
Dagbladet har de siste dagene mottatt rapporter fra reisende som melder om at uskyldig risting i flyet har ført til sterke reaksjoner med hyl og skrik blant passasjerene.

— Det er ikke unaturlig at folk blir engstelige etter en slik flykatastrofe med et så dramatisk omfang. Men det er verdt å minne om at det er mye farligere å kjøre bil enn å fly, sier Jan Dieset.

Hvert sekund letter et fly i verden, som igjen betyr rundt 30 millioner flighter i løpet av ett år, ifølge Air Safety Network og Corneliussen. I gjennomsnitt skjer et sted mellom fem og ti flyulykker i året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sjansen for at noe skjer, er ekstremt liten. Jeg kastet bort 15 år av mitt voksne liv med å unngå flyreiser, fordi jeg trodde det var flaut å innrømme flyskrekken, sier Corneliussen.

Årlig dør 1,2 millioner mennesker i trafikken, mens 600-800 omkommer i forbindelse med flyreiser.

Pengene tilbake?

Flykatastrofen har ikke ført til reisekanselleringer, viser en rundspørring Dagbladet har foretatt til norske flyselskaper. Sykdom, ulykke, dødsfall i familien, samt brann- og vannskader i hjemmet godtas for å få pengene tilbake for en bestilt reise.

Flyangst aksepteres ikke som avbestilingsgrunnlag, opplyser informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.

- Vi har ikke mottatt flere henvendelser enn normalt. Air France er et av de virkelig store velrenommerte flyselskapene. Mitt inntrykk er at folk tenker rasjonelt, selv om ulykken ryster oss alle, sier Vennesland.

Stoler ikke på flyet
SAS-pilot Espen Høiby mener usikkerheten om hva som skjedde med Air Busen er et stort problem.

- Det har dannet seg et inntrykk av at uværet kan være den dominerende årsaken, noe som påvirker folks reaksjoner. Hvis det hadde vært et terrorangrep, ville situasjonen vært annerledes. Så lenge vi ikke vet hva som egentlig skjedde, vil mange føle seg usikre. Folk kan begynne å tvile på hvor mye flyene tåler, sier piloten.

Han har sjøl hjulpet sin søster, kronprinsesse Mette-Marit, i å bli kvitt flyskrekken.

- At folk blir redde er forståelig, og det er vanskelig å argumentere mot frykt, sier Høiby.

MINNESTUND:  Den franske utenriksministeren Bernard Kouchner (t.v) snakker under en minnestund i Rio de Janeiro, Brasil, i går. Foto: Antonio Lacerda/Epa
MINNESTUND: Den franske utenriksministeren Bernard Kouchner (t.v) snakker under en minnestund i Rio de Janeiro, Brasil, i går. Foto: Antonio Lacerda/Epa Vis mer