KONFRONTASJON: Et russisk jagerfly av typen SU-27 ble sendt på vingene for å identifisere et amerikansk bombefly over Østersjøen tirsdag. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Reuters / NTB Scanpix
KONFRONTASJON: Et russisk jagerfly av typen SU-27 ble sendt på vingene for å identifisere et amerikansk bombefly over Østersjøen tirsdag. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

Russisk jagerfly i nærkontakt med amerikansk krigsfly over Østersjøen

Ble sendt på vingene for å skremme vekk amerikansk krigsfly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et russisk Su-27 jagerfly ble sendt på vingene for å skremme vekk et amerikansk bombefly av typen B-52 over Østersjøen, sier det russiske forsvarsdepartementet i en uttalelse, ifølge nyhetsbyrået TASS.

Ifølge Kreml ble det amerikanske krigsflyet observert over internasjonalt farvann i nærheten av grensa til Russland rundt 09.00 norsk tid. Russerne svarte med å sende et Sukhoi-27-jagerfly på vingene.

- Jagerflyet nærmet seg flyet på en trygg avstand, identifiserte flyet som et amerikansk bombefly av typen B-52 og fulgte det et stykke, sier forsvarsdepartementet.

Stor militærøvelse

BLIR REDDE: Tom Pipe var kjapp på kameraet da et jagerfly kom inn for landing i Waddington, Lincoln, Storbritannia i helgen. Personene som bivåner landingen blir skremt, og kaster seg ned i dekning. Video: YouTube/bobsurgranny. Vis mer

Hendelsen fant sted i forbindelse med den internasjonale forsvarsøvelsen Baltops, som pågår i og rundt Østersjøen i disse dager. Rundt 5000 deltakere, et 50-talls skip samt et 50-talls stridsfly og helikoptre deltar i øvelsen, ifølge Expressen.

Norge deltar i øvelsene sammen med, Finland, Sverige, Belgia, Danmark, Estland, Frankrike, Tyskland, Estland, Litauen, Nederland, Polen, Storbritannia og USA.

Oppdraget bærer preg av å være rein rutine, og beskrives som udramatisk av de involverte partene.

Men all den tid forholdet mellom øst og vest ikke har vært kjøligere siden den kalde krigen, vekker hver eneste konfrontasjon internasjonal oppmerksomhet.

Da Donald Trump sa blant annet at USAs forhold til Russland «har nådd et bunnpunkt», under et møte med Nato-sjef Jens Stoltenberg i april.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Russerne nærmet seg Alaska

Det ble derfor også skapt overskrifter i internasjonale medier da russiske bombefly, for første gang på nesten to år, nærmet seg USAs grenselinjer 17. og 18. april. Sist gang amerikanske jagerfly måtte skremme vekk russiske bombefly var på selveste frigjøringsdagen, 4. juli 2015.

Først sendte USA to jagerfly av typen F-22 på vingene for å møte et russisk Tupolev TU-95 langdistansebomber 66 kilometer fra Alaska-kysten 17. april. Under ett døgn seinere sendte amerikanerne et E-3 overvåkningsfly for å møte to TU-95 i det samme området.

Mens det amerikanske forsvaret og norske forsvarseksperter omtalte hendelsene som «udramatiske», tente republikaneren Adam Kinzinger på alle plugger:

- Russerne flekker tenner, sa han til CNN og la til:

- Dette var en maktdemonstrasjon av russerne, som ville vise oss at de fortsatt er her. Det var et forsøk på å komme så nært som mulig til våre internasjonale grenser, for å se hva vår reaksjon ville være.

Oberstløytnant Geir Ødegaard ved Forsvarets høgskole mente imidlertid at det ikke fantes noen grunn til å bli spesielt bekymret over hendelsene utenfor Alaska-kysten.

- Jeg vil helst ikke spekulere på det, men jeg kan si at det mest sannsynlig er snakk om rutinemessig aktivitet fra russerne - som ikke skal tillegges noen stor betydning , sa han til Dagbladet.

Flere titalls oppdrag i Norge hvert år

- I HELVETE: Et russisk MIG 31-flyet kom farlig nær den norske F-16-maskinen over kysten av Nord-Norge. - Nærmere enn 20 meter, ifølge skvadronsjef Gøran Hoel ved 331-skvadronen. Video: NTB Scanpix Vis mer

Når russiske fly kommer for nært norsk luftrom, er det F-16-flyene på Natos Quick Reaction Alert (QRA) i Bodø som flyr ut for å avskjære russiske fly som nærmer seg grensa. Norges viktigste bidrag til forsvarsalliansen står på 15 minutters beredskap på Bodø hovedflystasjon og har i løpet av året titalls oppdrag med å identifisere og avskjære russiske fly.

Alle fly Norges forsvar har avskåret eller identifisert de siste 30 åra, er russiske. Samtlige identifiseringer gjøres i internasjonalt luftrom eller farvann, og norsk territorium ikke har blitt krenket i moderne tid.

- Scramblingoppdrag blir utløst når flyene er såpass nære norsk luftrom at flyene fra Bodø blir sendt opp for å identifisere disse flyene, som normalt ikke flyr med gjenkjenningssignal. Det vil si at vi ser ukjente radarplot som vi har lyst til å finne ut hva er, sa pressetalsmann ved Forsvarets operative hovedkvarter, kaptein Brynjar Stordal, til Dagbladet i 2016.

Økt aktivitet

I 1984 identifiserte Norge hundrevis av russiske fly i året. Etter Sovjetunionens fall, gikk antallet kraftig ned.

Men i 2007, parallelt med president Vladimir Putins signaler om at Russland skulle øke sin internasjonale tilstedeværelse, skjøt antall oppdrag for de norske jagerflyene i været, skriver forsvaret selv i en redegjørelse.

- Etter en lengre periode med lav aktivitet, tok det seg opp igjen rundt midten av 2000-tallet, da Russland begynte å satse på en oppgradering av forsvaret. Da begynte de å gjenoppta tilsvarende treningsaktivitet som vi kjenner fra tidligere år, sa oberstløytnant Geir Ødegaard ved Forsvarets høgskole til Dagbladet i april.

Ødegaard mener det er to hovedårsaker bak den økte russiske aktiviteten:

- De ønsker å trene på langtrekkende bombeoppdrag, samtidig som de ønsker å vise at de faktisk har den kapasiteten.