Russisk kaptein innrømmet regelbrudd

Da Kystvakten mandag arresterte to russiske fartøy ved Bjørnøya, innrømmet en av kapteinene at han hadde begått et regelbrudd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Nye russiske skip arrestert

Kystvakten observerte omlastningsfartøyet og tråleren innenfor Svalbards territorialfarvann ved Bjørnøya. Området er ubestridt norsk.

– Dette er et grovt regelbrudd. Kapteinen om bord på tråleren medga også at han var klar over det, men at han hadde fått beskjed av sine overordnede om ikke å rapportere omlastningen til norske myndigheter, sier sjef for kystvaktskvadron Nord, kommandørkaptein Steve Olsen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Ulovlig omlasting

Under rutineinspeksjonen ble det avdekket at fartøyene ikke hadde fulgt regelverket for omlasting av fisk. Skipene er pliktige til å gi Kystvakten beskjed innen 24 timer før det skjer. Inspektørene ble derfor værende om bord til operasjonen var avsluttet mandag.

– Det er mye svart fiske i området, og vi må derfor ha kontroll over det som foregår. Om ikke disse fartøyene har bedrevet ulovlig fiske, har de i hvert ikke fulgt reglene for omlastning. Dett er brudd på rapporteringsplikten, forteller Olsen.

Fartøyene «Dmitry Pokramovich» og «Kapitan Gorbachev» er blitt tatt i arrest og brakt til Longyearbyen. Sysselmannen på Svalbard vil foreta den videre etterforskningen av saken. Påtalen vil trolig være klar i løpet av de nærmeste dagene.

Russland har reagert på arrestasjonen av de to skipene, og flere medier skrev mandag at landets interesser var truet i Barentshavet.

Svart fiske

Den samme uken som «Elektron» ble tatt arresterte også Kystvakten fire andre fisketrålere – to russiske og to skotske. Kapteinen om bord på et av fartøyene innrømmet å ha brutt forskriftene for omlasting og vedtok en bot på 500.000 kroner.

– Beregninger viser at det fiskes over 100.000 tonn svart hvert år. Fisken omsettes på det europeiske markedet. Derfor har vi dette regelverket. Det betyr at inspektører kan gå om bord på fartøy og foreta de nødvendige undersøkelsene, sier Olsen.

Fra 2000 til og med 2004 har Kystvakten inspisert tre ganger så mange russiske båter i vernesonen rundt Svalbard som norske. 93 prosent av de russiske båtene fikk en advarsel.

(ANB)