UAVHENGIG: Like etter frigjøringen av Pussy Riot-medlemmene, ble det holdt en pressekonferanse med Pussy Riots Nadezdha Tolokonnikovo i TV Rain sine studioer i Moskva. Kanalen er er åpen motstander av president Vladimir Putin. Foto: REUTERS/Tatyana Makeyeva
UAVHENGIG: Like etter frigjøringen av Pussy Riot-medlemmene, ble det holdt en pressekonferanse med Pussy Riots Nadezdha Tolokonnikovo i TV Rain sine studioer i Moskva. Kanalen er er åpen motstander av president Vladimir Putin. Foto: REUTERS/Tatyana MakeyevaVis mer

Russisk TV-kanal spurte folket om Russland burde gitt opp Leningrad «for å spare hundretusener av liv»

På dagen 70 år etter at beleiringen var over.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Burde Leningrad blitt gitt opp for å redde hundretusener av liv?»

Dette spørsmålet med svaralternativene «ja» og «nei» presenterte den russiske TV-kanalen TVRain på sine nettsider mandag 27. januar i år, skriver nyhetsbyrået AFP.

Da hadde russerne en 70-årsmarkering for slutten på beleiringen av Leningrad.

Under andre verdenkrig beleiret tyske og finske styrker byen og holdt den i 872 dager. Store forsyninger inn i Leningrad (nå St. Petersburg) ble stoppet av aksemaktene, og minst 800 000 mennesker sultet i hjel i det som da var Russlands nest største by.

Spørsmålet skapte en leserstorm mot kanalen på sosiale medier, og mange reagerte på spørsmålet som upassende og lite gjennomtenkt.

Fordømt av politikere Russiske toppolitikere har tatt avstand fra TV-kanalen, iføge nyhetsbyrået AFP.

Spørsmålet ble kraftig kritisert, og mange mente den fornærmet minne til de som mistet livet.

- Det vi så hos TVRain er en fornærmelse av krigsminnene, og for alle de som døde under beleiringen. Slike handlinger bør bli sett på som kriminelle og har som mål å gjenreise nazismen, sa parlamentsmedlem Irina Jarovaja i det sittende regjeringspartiet Forent Russland.

Alle partiene i det russiske parlamentet bannlyste kanalen for uttalelsene.

Den russiske kabel-TV-organisasjonen har allerede foreslått at kanalen skal fjernes fra kabelnettet, men har funnet ut at det må være opp til hver og en leverandør.

I mellomtiden vurderer det russiske medietilsynet en klage på kanalen, som kan føre til sanksjoner, skriver Bloomberg kommentator  Leonid Bershidsky.

- Minnet om andre verdenskrig er for mange russere helligere enn noen form for religion, skriver kommentatoren.

Uavhengig kanal TVRain er kjent for å være den eneste uavhengige kabel-TV-kanalen i Russland, og tiltrekker omtrent åtte millioner seere månedlig via tradisjonell TV. TV-kanalen har også gratis nettsendinger, og har ifølge Bloomberg 1,5 millioner månedlige seere på internett.

FORDØMT KANAL: President Vladimir Putin legger ned krans ved kirkegården Piskarevskoje, minneplassen for alle de som døde under beleiringen av daværende Leningrad, mandag. Hele parlamentet har nå fordømt TV-kanalen TVRain etter meningsmålingen. Foto: AFP PHOTO / RIA-NOVOSTI/ POOL/ MIKHAIL KLIMENTYEV
FORDØMT KANAL: President Vladimir Putin legger ned krans ved kirkegården Piskarevskoje, minneplassen for alle de som døde under beleiringen av daværende Leningrad, mandag. Hele parlamentet har nå fordømt TV-kanalen TVRain etter meningsmålingen. Foto: AFP PHOTO / RIA-NOVOSTI/ POOL/ MIKHAIL KLIMENTYEV Vis mer

TV-kanalen, som ble opprettet i 2010, intervjuer ofte opposisjonsledere i landet og har stor dekning av protester mot den sittende regjeringen. Kanalen er derfpr ikke spesielt populær hos landet president Vladimir Putin.

- Det er helt klart satt i gang en kampanje mot oss. Det var ikke meningen at meningsmålingen skulle fornærme noen, skrev redaktør i kanalen Mikhail Zygar i et brev til seerne.

«Jeg gikk ikke gå på jobb i dag, og jeg gråter. Jeg føler meg dårlig på vegne av oss alle, for meg selv, min familie. For de som prøver å få noe gjort i et land som valser over de minste spirer av sunn fornuft og samvittighet» skriver eier og konsernsjef i TVRain, Natalia Sindeeva på Facebook, ifølge Bloomberg.

Hun sikter til at kanalen er én av få medier i landet som tør å ta et klart standpunkt og motsi den mektige sittende regjeringen.

Alle fikk sparken etter «Goebbels»-blemme Det er også flere som gir TVRain støtte. Den statlige TV-kanalen VGTKR hadde nemlig en lignende blemme denne uka.

I nyhetsprogrammet «Vesti» hadde nemlig kanalen en parole med tittelen «Store menneskers sitater om Lenin».

Der hadde de publisert et sitat av den beryktede nazist-lederen Josef Goebbels.

Sitatet ble raskt fjernet fra kanalens nettside og Facebook-profil. Kanalen endte opp med å unnskylde seg på Facebook, og informerte også om at de hadde sparket hele avdelingen for sosiale medier.

MARKERING: Mange var til stede da byen som nå heter St. Petersburg hadde 70-årsmarkeringen for avslutningen på beleiringen av byen under andre verdenskrig. Foto: (AP Photo/Dmitry Lovetsky)
MARKERING: Mange var til stede da byen som nå heter St. Petersburg hadde 70-årsmarkeringen for avslutningen på beleiringen av byen under andre verdenskrig. Foto: (AP Photo/Dmitry Lovetsky) Vis mer