ULYKKESFLYET: Dette bildet skal vise ulykkesflyet av typen Tu-154 som styrtet i Svartehavet søndag morgen. Det er ingen tegn til overlevende blant de 92 passasjeree om bord. Foto:&nbsp;<span style="background-color: initial;">Dmitry Petrochenko/AP/NTB Scanpix</span>
ULYKKESFLYET: Dette bildet skal vise ulykkesflyet av typen Tu-154 som styrtet i Svartehavet søndag morgen. Det er ingen tegn til overlevende blant de 92 passasjeree om bord. Foto: Dmitry Petrochenko/AP/NTB ScanpixVis mer

Flyulykken i Russland:

Russiske dødsfly: 800 har dødd i ulykker med denne flytypen siden 2000

Over 800 mennesker har omkommet i flyulykker med det russiske passasjerflyet TU-154 de siste 16 årene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er ingen tegn til overlevende, etter at et russisk fly av typen Tu-154 med 92 personer om bord styrtet i Svartehavet søndag morgen, på vei til en russisk flybase i Latakia i Syria.

Flyet av typen Tupolev Tu-164, som er produsert av det sovjetiske - og senere russiske - selskapet Tupolev siden 1968, har fått et dårlig rykte etter en rekke ulykker de siste tiårene.

Over 800 mennesker har omkommet i flyulykker med det russiske passasjerflyet Tu-154 siden år 2000, skriver NTB. Dødstallene omfatter ikke den søndagens ulykke, der det nå antas at alle de 92 passasjerene om bord omkom.

Tremotorsflyet med plass til rundt 150 passasjerer ble designet i 1960-årene, og har vært en arbeidshest i russisk flytransport i flere tiår, skriver NTB. Flere enn tusen maskiner av denne flytypen er produsert, men etter en rekke ulykker beordret russiske myndigheter i 2011 at flymodellen skulle fases ut.

Politisk krise

Flyet ble i utgangspunktet utviklet for å fylle behovet til det sovjetiske flyselskapet Aeroflot. Etter en rekke ulykker og et påfølgende frynsete rykte, brukes flytypen nå sjelden i sivil luftfart. Aeroflot besluttet i 2010 at de ville fase ut flymodellen.

Flytypen er den samme som styrtet i Smolensk vest i Russland i 2010. Da omkom 96 personer, deriplant den polske presidenten Lech Kaczynski og store deler av landets politiske og militære elite.

En internasjonal undersøkelse slo fast at ulykken mest sannsynlig skyldtes en pilotfeil, men hendelsen fremmet oppfatningen av at TU-154s glansdager var over for lengst. Flystyrten i Smolensk i 2010 er også sentral i det politiske dramaet som utspiller seg i Polen om dagen.

Den verste flyulykken på norsk jord

VRAKRESTER: Russiske redningsarbeidere henter opp vrakrester fra Svartehavet der et fly av typen Tu-154 styrtet søndag morgen. Foto: Maxim Shemetov / Reuters / NTB Scanpix
VRAKRESTER: Russiske redningsarbeidere henter opp vrakrester fra Svartehavet der et fly av typen Tu-154 styrtet søndag morgen. Foto: Maxim Shemetov / Reuters / NTB Scanpix Vis mer

Regjeringen i polen har det siste året kjempet for en ny etterforskning, for å avdekke «hva som virkelig skjedde», da flyet med presidenten styrtet for seks og et halvt år siden. Det har blitt antydet at det har vært en eksplosjon om bord, eller et angrep utenfra, noe ingen av undersøkelsene av ulykken tyder på.

Det var også et Tu-154 som styrtet i Operafjellet på Svalbard i 1996. 141 mennesker mistet livet i det som er den verste flyulykken på norsk jord noensinne.