Russiske støyangrep mot Norge:
- Farlig

Som statsminister sa Erna Solberg at hun hadde fått bukt med russiske støyangrep mot norsk luftfart. Men aldri har det vært så mange angrep som nå.

STØYANGREP: Her demonstrerer det russiske forsvaret hvordan en R-330Zh Zhitel-jammer kan brukes til å blokkere GPS-signalene i en gitt radius fra senderne. En slik jammer kan være en av støykildene til luftfarten i Nord-Norge. Foto: Det russiske forsvarsdepartementet / mil.ru / Wikimedia Commons
STØYANGREP: Her demonstrerer det russiske forsvaret hvordan en R-330Zh Zhitel-jammer kan brukes til å blokkere GPS-signalene i en gitt radius fra senderne. En slik jammer kan være en av støykildene til luftfarten i Nord-Norge. Foto: Det russiske forsvarsdepartementet / mil.ru / Wikimedia Commons Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Passasjerfly i Nord-Norge opplever stadig å miste GPS-signalene som flyene navigerer etter. Årsaken er støyangrep fra Russland – og aktiviteten øker kraftig.

- Denne støyen har sin kilde øst for grensa i Øst-Finnmark, og det er ikke snakk om en legitim aktivitet, sier senioringeniør Nicolai Gerrard i seksjon for tilsyn og veiledning i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) til Dagbladet og Kommunal Rapport.

Norske myndigheter mener at det er russiske aktører som står bak blokkeringen av GPS-signalene. Selv om luftfarten har alternative navigasjonssystemer å sette inn, er tap av GPS-signaler et alvorlig sikkerhetsavvik – som eksempelvis kan forårsake alvorlige ulykker.

- Det er dessverre en velkjent problemstilling at Russland med hensikt driver med GPS-jamming, også rettet mot Norge. Denne aktiviteten er direkte farlig, og i kan i verste fall forårsake alvorlige ulykker, for eksempel i sivil flytrafikk, sier Høyre-leder Erna Solberg til Dagbladet.

Solbergs påstand

Dagbladet og Kommunal Rapport har bedt om innsyn i samtlige registreringer av GPS-bortfall for norsk sivil luftfart siden 2017 både hos Luftfartstilsynet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Tallene spriker noe de siste to årene.

Tallmaterialet fra Luftfartstilsynet viser at det i 2020 ble registrert 37 bortfall av GPS-signaler for sivile fly i norsk territorium, mot 30 tilsvarende avvik året før. Antall forstyrrelser i flytrafikken økte fra 2020 til 2021 med drøyt 23 prosent.

I slutten av 2020 uttalte daværende statsminister Erna Solberg til VG at takket være «stille diplomati» hadde den russiske blokkeringen av GPS-signaler blitt redusert.

- I stedet for å rope høyt, valgte vi å gå helt saklig fram og si til Russland at «dette må dere slutte med». De sa at «Det gjør vi ikke». Men så har vi dokumentert det overfor Russland. Og så har det blitt mindre av det, uttalte Solberg til VG 17. desember i 2020.

- STILLE DIPLOMATI: Daværende statsminister Erna Solberg hevdet de fikk bukt med støyangrepene. Slik var det ikke. Foto: Heiko Junge / NTB
- STILLE DIPLOMATI: Daværende statsminister Erna Solberg hevdet de fikk bukt med støyangrepene. Slik var det ikke. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer

Luftfartstilsynets dokumentasjon harmonerer dermed ikke med Solbergs uttalelse i desember 2020 om at jamming-problematikken hadde blitt redusert. Dagbladet og Kommunal Rapport har konfrontert Erna Solberg med at hennes tidligere uttalelser til VG er i strid med dokumentasjonen fra Luftfartstilsynet.

- Solberg-regjeringen understreket gjentatte ganger tydelig utad og overfor russiske myndigheter at GPS-jammingen måtte stoppe. Den gangen, før Russlands overfall på Ukraina, var dialogen med russiske myndigheter allerede krevende. Dialog var like fullt den mest farbare veien overfor russiske myndigheter, selv om det ikke alltid førte frem slik vi håpet, skriver Erna Solberg i en e-post til Dagbladet og Kommunal Rapport.

Den russiske ambassaden henviser itl en kommentar de ga om temaet i 2021:

«Anklager i forbindelse med angivelig registrerte forstyrrelser i GPS-signalene i Nord-Norge som den norske side kommer med er av en deklarativ type. Til tross for våre gjentatte anmodninger har vi fortsatt ikke fått materialer av objektiv kontroll fra teknisk overvåkningsutstyr. Flere ganger har vi påpekt at det er mulig å bruke eksisterende kontakter mellom luftfartsmyndigheter samt kommunikasjonskanalen mellom Nordflåtens operative strategiske kommando og Forsvarets operative hovedkvarter dersom det finnes slike klager. Det ser ut at norske partnere løser andre oppgaver ved å foretrekke å gå ut med uttalelser til media i stedet for å ha profesjonell dialog.»

DATAANGREP: Den russiske hackergruppa Killnet tvang flere viktige innloggingstjenester i kne onsdag 29. juni. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Utviklingen bekymrer

I fjor registrerte Luftfartstilsynet 19 GPS-bortfall, noe som viser en nedgang fra året før. Men bare seks måneder ut i 2022, fram til juli i år, er det rapportert om hele 18 tilsvarende avvik.

I en oversikt fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) er avvikene for de siste to årene høyere enn Luftfartstilsynets tall. Nkom har registrert 21 GPS-bortfall i fjor og 31 fram til 8. august i år. Hele 27 av årets «støyangrep» har skjedd de fire siste månedene, altså etter Ukraina-krigens utbrudd.

Statistikkene viser at norske myndigheters «stille diplomati» ikke har satt en stopper for russisk GPS-jamming. Derimot har angrepene aldri før vært hyppigere enn de siste månedene.

Statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet uttalte i juli til Dagbladet og Kommunal Rapport at departementet er bekymret over utviklingen av GPS-blokkeringen fra russisk territorium.

Solberg tror at russiske GPS-angrep vil øke i tiden som kommer.

- Etter krigsutbruddet, med den stadig pågående brutale og folkerettsstridige russiske krigføringen i Ukraina, er det dessverre nærliggende å anta at Russland vil øke sin bruk av GPS-jamming mot både Norge og flere andre land, skriver Solberg til Dagbladet og Kommunal Rapport.

Flygerne er bekymret

Tallene fra Luftfartstilsynet viser at på 178 flyvninger har flyene mistet sine GPS-signaler på grunn av jamming de siste fem årene, og 106 av tilfellene er registrert i Øst-Finnmark. Det betyr at over 75 prosent av sikkerhetsavvikene har skjedd i luftrommet nær den russiske grensen.

Norsk Flygerforbund har i flere år sett på GPS-forstyrrelsene i Øst-Finnmark med bekymring.

- Vi har sett en intensivering av GPS-forstyrrelsene i grenseområdene til Russland de siste månedene. Dette er et irritasjonsmoment som i ytterste konsekvens kan svekke sikkerhetsmarginene for flytrafikken, sier seksjonsleder Sindre Hilstad ved Air Traffic Services-seksjonen i Norsk Flygerforbund.

- Dette er en viktig sak som vil kreve oppfølging fra luftfartsmyndigheter og alle berørte aktører i luftfarten i årevis, sier Hilstad.

Avhengig av bakkesystemer

Han viser til at GNSS (Global Navigation Satelite Systems) er et sentralt navigasjonssystem for luftfarten, og han peker på at EU har satt et mål om at det meste skal navigeres ved hjelp av satellitt i 2030. Det betyr at GPS-signalene vil bli enda viktigere i årene som kommer.

- For å ha noe å falle tilbake på når GPS-signalene forsvinner må man ha et godt utbygd bakkesystem, og her har Avinor tatt ansvar. Bakkesystemene i Øst-Finnmark er relativt gode, og det er planer om ytterligere utbedring av systemer for områdenavigasjon, sier Hilstad.

I 2017 ble det første gang registrert digital støy fra russisk territorium som medførte tap av GPS-signalene for fly i Øst-Finnmark. Under NATO-øvelsen Trident Juncture året etter økte «GPS-jammingen» i omfang.

Den russiske ambassaden har videre vist til at de ikke har mottatt noen offisielle henvendelser fra norske myndigheter angående GPS-forstyrrelser i Øst-Finnmark.

Denne artikkelen er laget i et samarbeid mellom Dagbladet og Kommunal Rapport.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer