RYGGET UNNA: Bommen bøyde seg bakover da en rutebuss måtte rygge unna toget ved planovergangen i Heggedal i Asker i dag tidlig. Foto: Anja Cecilie Solvik
RYGGET UNNA: Bommen bøyde seg bakover da en rutebuss måtte rygge unna toget ved planovergangen i Heggedal i Asker i dag tidlig. Foto: Anja Cecilie SolvikVis mer

Rutebuss måtte rygge vekk fra skinnene da toget kom - etter at bommen var gått ned

- Hvis dette stemmer, er det helt uakseptabelt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det holdt på å gå fryktelig galt i dag tidlig, da en rutebuss skulle kjøre over togovergangen ved Heggedal i Asker.

Da toget kom, var bussen innenfor bommen. Sjåføren måtte rygge raskt vekk fra skinnene, og bommen ga etter.

- Dette skjedde klokka 08.54, men vi ble ikke varslet før en stund seinere, sier operasjonsleder i Asker og Bærum politidistrikt, Tor Arne Bakken, til Dagbladet.

- Ubehagelig å se på Anja Cecilie Solvik satt i bilen bak, og måtte rygge raskt for å gjøre plass til bussen.

- Jeg så at bussen sto litt for langt fram. Min første tanke var: «Hjelp, dette går ikke bra». Men heldigvis ga bommen etter, sier hun til Dagbladet.

- Toget kom så fort, det var fryktelig ubehagelig å se på.

Ikke varslet Det er Norgesbuss som er ansvarlig for den aktuelle bussruten. De ble ikke varslet om nestenulykken av sjåføren, og kjenner dermed ikke detaljene i hendelsesforløpet.

- Dette er i strid med våre beredskapsrutiner og blir dermed en personalsak. Men hvis dette stemmer, er det selvfølgelig helt uakseptabelt, sier administrerende direktør Atle Rønning.

Jernbaneverket får automatisk melding når det er noe feil med en bom på en togovergang - noe de også gjorde i dette tilfellet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Brøytebil kjørte i bom - Vi får melding nesten umiddelbart. Når bommen er ødelagt, får toget et varsel om at det er noe feil og kan da ikke kjøre over overgangen. Vi sender ut folk som kan passe på inntil vi får reparert den, sier Arvid Bårdstu, pressevakt i Jernbaneverket, til Dagbladet.

- Hvor ofte får dere meldinger om at noen har kjørt i en bom?

- Det skjer dessverre litt for ofte. I forrige uke var det en brøytebil som tok en bom, sier Bårdstu.

Tar sjanser - Når det lyser rødt på en planovergang, er det omtrent som at det lyser rødt i et lyskryss; det er enkelte som tar en sjanse. Det er jo jævlig farlig for å si det rett ut, det er å leke med livet. Og dessverre går det galt en eller annen gang, sier han videre.

Skulle du imidlertid havne innenfor bommen når toget kommer, er bommene laget slik at de gir etter for bilen, så det skal være mulig å kjøre vekk fra toget.

- Det blir mye verre skader hvis bilen blir stående, sier Bårdstu.