Ruter lover at manglende mobildekning ikke skal gi bot

Mobiltrøbbel i Oslo-tunneler.

KONTROLL: Mobiltelefoner som mangler dekning har vært et problem for mange reisende ved kontroller. Foto: Per Løchen/Scanpix
KONTROLL: Mobiltelefoner som mangler dekning har vært et problem for mange reisende ved kontroller. Foto: Per Løchen/ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Teknisk Ukeblad skrev søndag at reisende opplever å ikke få vist at de har gyldig elektronisk billett under kontroll, fordi dekningen i tog og T-bane-tunnelene i Oslo-området har for dårlig dekning.

Holdt igjen Mange reisende i Oslo-området kjøper i dag billett med Ruter og NSBs apper, og en av Teknisk Ukeblads journalister opplevde å bli holdt igjen på en stasjon fordi billetten ikke kom fram.

Problemet oppstår fordi appene daglig må oppdateres med en kode som skal forhindre juks. Hvis denne koden ikke er på plass, har kan ikke kontrolløren sjekke om billetten er gyldig.

- Dette er Ruters ansvar og kundene skal ikke frykte at de får gebyr på grunn av dette. Kundene kan oppleve at de må vente noe, slik at kontrollørene få sjekket at billetten oppdaterer seg, men våre kontrollører utviser skjønn slik at dette skal gå smidig, sier pressetalsperson Sofie Bruun i Ruter til NTB.

Lover 4g Ruter jobber nå både med å utbedre appen, slik at den oppdateres automatisk, og med å få bedre nettdekning i tunnelene.

- Innen 2015 skal alle tunnelene i Oslo-området ha 4G-nett, opplyser Bruun.

(NTB)