Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Rutetilbudet nær halvert

Med de siste rutekuttene i SAS og Braathens er rutetilbudet på norske hovedstrekningene nær halvert i løpet av drøyt to år.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På mandag annonserte Braathens et kraftige kutt i sitt rutenett. Fra januar 1999 til januar 2002 vil Braathens ha redusert antallet daglige innenriksavganger fra Gardermoen fra 82 til 43, melder Dagens Næringsliv (DN).

SAS måtte gå til drastiske kutt allerede i september, og i går kunne selskapet bekrefte at de ville redusere kapasiteten med ytterligere 12 prosent. Det betyr til sammen 3500 overtallige SAS-ansatte.

Ifølge DN tar den skandinaviske flykjempen ut én daglig tur/retur på rutene Oslo-Bodø, Oslo-Tromsø og Oslo-Haugesund innen 17. november.

- Vi foretar noen små justeringer på norsk innenriks. I tillegg fjerner vi noe kapasitet mellom Trondheim og Tromsø, sier SAS Innenriks' sjef Johnny Skoglund til avisa.

Den totale reduksjonene i SAS er noe mindre enn i Braathen: 81 daglige avganger i januar 1999 mot 67 i januar neste år.

Driftsreduksjonene i selskapene fører til nærmere en halvering av rutetilbudet på norske hovedstrekninger på litt over to år.

I tillegg kommer avgangene som er falt bort etter at Color Air landet for godt høsten 1999.

De massive kuttene i Braathens og SAS viser den reelle overkapasiteten til de to erkekonkurrentene i norsk luftfart.

SETTER FLY PÅ BAKKEN: De dramatiske driftsreduksjonene i SAS og Braathens fører til færre avganger for passasjerene.
Hele Norges coronakart