LANG REISEVEI: Innbyggerne i Reinfjorden i Nord-Troms får hele tolv timers reisevei når de skal hente posten fra 1. April. Foto: Google Maps
LANG REISEVEI: Innbyggerne i Reinfjorden i Nord-Troms får hele tolv timers reisevei når de skal hente posten fra 1. April. Foto: Google MapsVis mer

Ruth (71) må bruke 22 timer i uka på å hente posten

- Det virker som det er planen å avfolke steder som dette.

Ruth Sigurdsen bor i Reinfjorden i Kvænangen kommune i Nord-Troms. Fra 1. april må hun belage seg på en reisevei på 12 og 10 timer to ganger i uka for å hente posten.

- Jeg fatter ikke hva de driver med. Vi kan jo ikke bare forlate hus og hjem, men det blir jo nærmest ubeboelig her, sier hun til Dagbladet.

Det var lokalavisa Framtid i Nord som først omtalte saken.

For kostnadskrevende

I et stadig mer digitalt samfunn, sendes det meste av posten i dag elektronisk. Endringene i Postens distribusjon skjer som følge av at det er blitt for kostnadskrevende å levere post til de små veiløse bygdene, slik som Reinfjorden.

Ettersom Posten ikke lenger kommer til å levere post til bygda, må innbyggerne dra med båt til Burfjord for å hente og levere brev og pakker. Båten går to ganger i uka.

Pressesjef i Posten, John Eckhoff, forklarer til Dagbladet at brevmengden har sunket med 65 prosent siden 1999, som var det året vi sendte flest brev her i landet. Han sier at Posten jobber kontinuerlig med å kostnadstilpasse tilbudet når etterspørselen etter deres tjenester synker.

OPPSAGT: Roger Lindhjem (48) fikk sparken etter at han lagde denne musikkvideoen om Posten. Video: Roger Lindhjem Vis mer

- Vi har i dette tilfellet foretatt en vurdering om at det å opprettholde postlevering til disse veiløse bygdene er urimelig kostnadskrevende. Da åpner regelverket for at det kan gjøres unntak fra bestemmelsene om avstand fra husstand til leveringspunktet, sier Eckhoff.

Sigurdsen forklarer at hun er en av ti fastboende i den lille bygda, i tillegg til de som har hytter i området. Med unntak av muligheten for å titte litt i butikker og foreta seg et kafébesøk eller to, kommer 71-åringen til å bruke det meste av tiden på et venterom, før båten går tilbake seint om ettermiddagen. Reisen vil også koste henne flere hundre kroner, forklarer hun.

Frykter avfolking

Sigurdsen frykter at Troms og Finnmark vil bli nærmest ubebodd i framtida, dersom utviklingen fortsetter. I bygder som Reinfjorden er det vanskelig å få folk til å bosette seg, noe hun mener skyldes en for dårlig distriktspolitikk.

- Det er for tungt å bo her, det er jo en kamp hele tida. Vi fikk ikke den veien vi ble forespeilet en gang i tida, så vi må bruke snøscooter for å komme oss fram, sier hun og fortsetter:

- Vi har jo så god plass her oppe, men det er jo nærmest avfolket.

For å unngå å gjøre vondt til verre hva gjelder befolkningstallene, håper hun fortsatt at Posten skal velge å snu i sin beslutning.

Stortingsrepresentant og medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Sverre Myrli, uttalte til NRK at man mener det skyldes vrangvilje fra Posten og myndighetene om de i framtida ikke kan finne en løsning for å få fraktet posten dit folk bor. Det mener Eckhoff er helt feil.

- Dette har ikke noe med vrangvilje å gjøre. Det er en konsekvens av ønsket digitalisering av samfunnet. Konsekvensene av digitaliseringen som påvirker Posten er ikke villet, men en utvikling vi er nødt til å forholde oss til, sier han.