- Rutinesvikt og menneskelig feil

Handlingselskapet på Gardermoen legger seg flatt. Meget alvorlig og uheldig, sier daglig leder for Norwegian-skranken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Les også: Hvem som helst kunne ha gått om bord i det flyet

(Dagbladet.no): Daglig leder i handlingselskapet som slapp om bord en kvinne på et av Norwegians utenlandsfly i går uten billett og pass, legger seg flat.

- Dette er en alvorlig og meget uheldig hendelse, og i samarbeid med Norwegian og Oslo Lufthavn Gardermoen er vi i gang med å sjekke hver minste detalj for å finne ut hva som gikk galt, sier daglig leder Sverre Holger Jensen i den norske avdelingen av det finske handlingselskapet Northport, til Dagbladet.no.

På ett av punktene der kontrollen gikk helt galt, har Jensen allerede konklusjonen klar etter å ha snakket med de tre som var på jobb for selskapet ved gaten til Riga i går:

- Det var en rutinesvikt og en menneskelig feil at en passasjer fra Stavanger ikke ble strøket av ombordstigningslistene fra Gardermoen til Riga da Stavanger-flyet ikke var på Gardermoen i tide. Det var ikke feil med datasystemet, og det finnes heller ikke andre forklaringer på denne glippen, sier Jensen.

Northport og selskapets leder har opplevd marerittet i sin debut i norsk luftfart. Første oktober overtok Northport handlingoppgavene for Norwegian på Gardermoen. Og allerede på den sjette dagen skjedde det som aldri har skjedd i Gardermoens åtte år lange historie. En passasjer har gått hele veien gjennom flyplassen, ombord i et utenlandsfly og landet (i Riga) uten billett, pass eller gyldig identifikasjon. Mellom 50 og 60 millioner mennesker har reist ut fra Gardermoen siden åpningen av den nye hovedflyplassen 8. oktober i 1996 uten at noe slikt har skjedd.

Innsjekking og gate

En rekke sammenfallende omstendigheter gjorde det mulig for kvinnen å komme til til passkontrollen i Riga før hun ble stoppet. Northport har overtatt ansvaret for Norwegians innsjekking i avgangshallen på Gardermoen i tillegg til ombordstigning og bagasjehåndtering. Hvordan kvinnen kom seg gjennom første vanntette sjekkpunkt - passkontrollen - er ikke Northports ansvar.

 SVIKTET: Handlingsselskapet innrømmer rutinesvikt i går da en psykisk syk kvinne klarte å reise pass- og billettløst fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Riga i går. Foto: SCANPIX
SVIKTET: Handlingsselskapet innrømmer rutinesvikt i går da en psykisk syk kvinne klarte å reise pass- og billettløst fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Riga i går. Foto: SCANPIX Vis mer

Feilen skjedde ved ombordstigning og opptelling av passasjerer.

- Våre folk skulle ha oppdaget at passasjeren som ble sjekket inn i Stavanger ikke var med om bord til Riga. Da ville også den manuelle opptellingen om bord i flyet ha avslørt at det v ar med en passasjer for mye. Men hvordan kvinnen snek seg forbi omstigningen ved gaten vet vi rett og slett ikke. Ingen av våre tre på jobb har oppdaget henne. Her må vi først se på opptakene fra overvåkningskameraene. For alt vi vet nå, kan hun ha funnet seg et annet smutthull ut til bussen på rullebanen. Det er Oslo Lufthavn som har ansvaret for disse kameraene, sier Sverre Holger Jensen.

I går sa Gardermoens informasjonssjef Jo Kobro til Dagbladet.no at kvinnen stort sett fulgte folkestrømmen, og at alle hennes bevegelser er registrert. Men opptaket er av dårlig kvalitet akkurat ved gaten der passasjerene går ombord.

Feil pass

- Vi tar ansvaret for Stavanger-passasjeren som ikke ble strøket og som til syvende og sist gjorde det mulig at flyet forlot Gardermoen som om alt var normalt. Så får kameraene eventuelt vis hvordan kvinnen uten billett kom seg om bord. Praten med våre tre på jobb i går avdekket også en nytt interessant sikkerhetsaspekt. Våre folk var en periode opptatt med å hejlpe en passasjer med ugyldig pass, utgått på dato. Hvordan denne passasjeren hadde kommet seg gjennom passkontrollen, er et annet spørsmål sier Jensen.

- Dere rekrutterer folk via et selskap som driver med utleie av arbeidskraft. Betyr det at det er drosjesjåfører om natten som sjekker flypassasjerer om dagen?

- Langt derifra. Alle som jobber med dette har gått gjennom opplæring etter retningslinjer som gjelder for luftfartsmyndighetene.

- Når dere ikke oppdaget at passasjeren fra Stavanger ikke var om bord - kunne kofferten hans blitt sendt videre til Riga uten eier?

- Rutinesvikt og menneskelig feil

- Ja. Men all sikkerhetssjekk hadde jo allerede vært gjort i Stavanger. Og flyselskapene frakter jo også mye gods der avsenderen ikke er med. Så det er ingen spesiell sikkerhetsrisiko forbundet med det.

- Har denne hendelsen fått konsekvenser for de som var på jobb ved gaten i går?

- Skiftlistene våre går som normalt.

- Hva sier dine finske sjefer til denne starten i Norge?

- Vi informerte vårt finske moderselskap direkte, og som sagt ser vi meget alvorlig på det som skjedde i går, sier daglig leder Sverre Holger Jensen i den norske avdelingen av Northport.