HEMMELIGE LO-MEDLEMMER:: Ryanair-ansatte frykter sjef Michael O' Leary og holder LO-medlemskapet skjult, forteller LO-topp Trine Lise Sundnes til Dagbladet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
HEMMELIGE LO-MEDLEMMER:: Ryanair-ansatte frykter sjef Michael O' Leary og holder LO-medlemskapet skjult, forteller LO-topp Trine Lise Sundnes til Dagbladet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Ryanair-ansatte er medlem av LO i hemmelighet

- Selskapet er preget av fryktkultur, ifølge LO-topp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Trine Lise Sundnes er førstesekretær i LO og påtroppende leder i LO-forbundet Handel og Kontor, som organiserer innen luftfarten. 

Hun forteller at Ryanair - også i Norge - preges av en fryktkultur, der ansatte ikke våger å tilkjennegi at de er fagorganiserte.  

- Og det er ikke så rart så lenge Ryanair opererer med kontrakter der det å delta i fagforeningsaktiviter og streik, står oppført som oppsigelsesgrunn, sier Sundnes til Dagbladet.

Hemmelige LO-medlemmer 
Likevel har LO medlemmer blant norske Ryanair-ansatte i Norge. Etter det Dagbladet forstår, går LO langt i å bistå medlemmene i å holde dette skjult.
 
- Dette skjer ikke bare i Norge. Det er Ryanairs globale strategi å konkurrere på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår, sier førstesekretæren.

Sundnes viser til at ILO, som er FNs arbeidslivsorganisasjon, har bedt Irland granske Ryanair. Sundnes sitter selv i ILOs tilsynsorgan Foreningsfrihetskomiteen, som behandler brudd på retten til å organisere seg og retten til å føre kollektive forhandlinger.

Komiteen ba i november Irland granske Ryanair etter at selskapet vant en sak mot den irske fagforeningen IMPACT (Irish Municipal Public and Civil Trade Union) i irsk høyesterett - fordi ingen Ryanair-ansatte ville vitne mot selskapet.

-  Det sier litt om hvor langt denne fryktkulturen har bredd om seg, sier Sundnes.  

- Saken gjaldt en rekke Ryanair-piloter som fikk beskjed om at de bare fikk dekket nødvendig etterskolering av Ryanair dersom de garantere at de ikke organiserte seg. Gjorde de ikke det, måtte de betale selv, fortelelr hun.

Sundnes viser til at retten til å organisere seg og retten til å føre kollektive forhandlinger, er internasjonale  menneskerettigheter.
 

Avviser all kritikk Ryanair-sjef Michael O'Leary, som var i Norge i går for å svare på kritikken mot selskapet, avviser påstandene på det sterkeste.

- Alle våre ansatte er under irske kontrakter, så du er ikke bare beskyttet av det irske lovverket, men også av det europeiske lovverket. Det er absolutt helt ulovlig å sparke noen fordi de er med i en forening. Det har aldri skjedd i Ryanairs 29 år lange historie, sier O'Leary til Dagbladet.

- Fagforeningslederne som mener noe annet står bak falske anklager. De må ha noe å skylde på fordi SAS sliter med kutte ned. Vi har ansatte over verden som er tilknyttet fagforeninger, sier han.

Dette er ikke første gang Ryanair anklages for å slå ned på fagorganiserte. Høsten 2010 sa daværende Ryanair-talsmann Stephen McNamara dette om påstandene til Moss Avis :

- Alle Ryanair-ansatte kan fagorganisere seg, men det er riktig at vi ikke forhandler med fagforeninger. Vi er i stedet i dialog med representanter for våre egne ansatte.

- Under enhver kritikk Tirsdag ble det kjent at den tidligere Ryanair-flyvertinnen Alessandra Cocca går til sak mot det irske selskapet etter at hun ble sagt opp kort tid før den ett år lange prøvetiden gikk ut.

Cocca er den første i Europa som åpent utfordrer lavprisgiganten og toppsjef Michael O'Leary, ifølge YS-forbundet Parat, som bidrar juridisk til søksmålet.

HAR HEMMELIGE MEDLEMMER:  Ryanair-ansastte skjuler at de er medlem av LO i frykt for å miste jobben, forteller LO-førstesekretær Trine Lise Sundnes til Dagbladet. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
HAR HEMMELIGE MEDLEMMER: Ryanair-ansastte skjuler at de er medlem av LO i frykt for å miste jobben, forteller LO-førstesekretær Trine Lise Sundnes til Dagbladet. Foto: Ned Alley / NTB scanpix Vis mer

Flere medier skrev tirsdag om det fagforeningen betrakter som regelrette slavekontrakter i Ryanair.

Onsdag sa også statsminister Jens Stoltenberg (Ap) fra Stortingets talerstol at han aldri har fløyet med Ryanair og heller ikke kommer til å gjøre det.

I dag forteller flere andre statsråder, blant andre utenriksminister Espen Barth Eide (Ap), at de ikke vil fly med lavprisselskapet igjen.

- Den måten Ryanair opererer på, har gjort det svært vanskelig å få innsyn i de avtalene de har med sine ansatte. Men nå begynner vi å ane konturene, og det som kommer fram er under enhver kritikk. Dette må gripes fatt i, sier Sundnes.

- Vi kan ikke ha det sånn at folk skal leve på sultelønn og frarøves fundamentale rettigheter, verken i Norge eller i andre land, sier hun.
 
- Bare tull Ryanair-sjefen er helt uenig i at hans ansatte lever på sultelønner:

- Dette er bare tull. Hvis man er deltidsansatt og ikke møter opp på jobb, så får man ikke lønn. Slik er det i veldig mange bransjer, vi kan ikke ha et eget sett med regler for dere. Norge har mye oljepenger så dere kan kanskje gi noen deltidsansatte lønn ved sykefravær, men slik er det ikke for resten av verden, sier O'Leary til Dagbladet.

- Og disse galskapshistoriene om Ryanair som kommer fram i mediene Norge er en overraskelse for meg, sier han.

Under gårsdagens pressekonferanse insisterte også O'Leary gjentatte ganger på at kvinnenes ansettelsesforhold er regulert av irske lover.

Dette er Sundnes oppriktig uenig i.

- Det O'Leary sier ikke er riktig, det norske rettsapparatet har slått fast at tvister rundt vilkår for arbeidstakere ansatt på Ryanairs base på Rygge skal gå for norsk rett etter norsk lov, sier Sundnes.