BLE FLYTTET: Ekteparet oppdaget at flysetet de hadde fått utdelt var dekket av inntørket oppkast. Likevel tok det tid før de ble tilbudt et nytt og rent sete. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
BLE FLYTTET: Ekteparet oppdaget at flysetet de hadde fått utdelt var dekket av inntørket oppkast. Likevel tok det tid før de ble tilbudt et nytt og rent sete. Illustrasjonsfoto: NTB ScanpixVis mer

Oppkast på flysete

Ryanair ba ekteparet om å sette seg i et flysete dekket av oppkast

- Mangelen på respekt og ansvar er sjokkerende.

Fred og Sheila McInerney skulle fly fra hjemmet deres, Alicante i Spania, til flyplassen i Bristol for å besøke sønnen.

Da de kom seg på flyet, fikk de seg imidlertid en ubehagelig overraskelse.

Sete med oppkast

Setene de hadde fått tildelt var nemlig innsmurt med størknet oppkast. Ekteparet hevder de forsøkte å få kabinpersonalet til å vaske setene før de satte seg ned, men at de fikk beskjed om at det ikke var mulig ettersom det ville forsinke flyturen, melder Bristol Post, som også har et bilde av de aktuelle flysetene.

- Det var ganske åpenbart at noen hadde vært kvalme. De spurte om det kunne vaskes vekk, men mannen de snakket med sa at det ville forsinke flyet. Han var ikke spesielt hjelpsom, han forventet visst at foreldrene mine bare skulle sette seg ned i oppkastet, sier sønnen som ikke vil stå fram med navn til avisa.

Ettersom Fred og Sheila hadde kjøpt billetter med tidlig adgang til flyet ble de stående i midten av seteradene og blokkere inngangen til resten av passasjerene mens kabinpersonalet forsøkte å løse situasjonen.

Etter en stund kom en av flyvertene tilbake og fortalte at de ikke kunne vaske setene ettersom det ville føre til forsinkelser. Han hadde derimot funnet en annen løsning, og ba ekteparet om å flytte seg til noen andre seter i flyet.

Vil ha en unnskyldning

Ifølge Sheila og Fred skal flysetene ved siden av nødutgangen ha vært ledige, men kabinpersonalet flyttet i stedet noen andre passasjerer fram til nødutgangen for å gi dem ekstra beinplass, og ba i stedet det eldre ekteparet om å sette seg ned på setene som ble igjen etter de som flyttet.

- Mangelen på ansvar og respekt er helt sjokkerende. Jeg vil at selskapet skal se hvordan de behandler kundene sine. Hvorfor har ikke dette blitt rengjort før passasjerene kom ombord i flyet?, sier sønnen, før han legger til:

- Jeg vil ikke ha noen kompensasjon for dette, men jeg vil gjerne ha en unnskyldning. De trenger ikke å behandle foreldrene mine dårlig bare fordi de valgte et lavpris-selskap.

Ryanair nekter på sin side å unnskylde for hendelsen, melder avisa.

- Alle våre fly blir rengjort av profesjonelle, i tråd med bransjens standard. Vårt kabinpersonale rydder kabinen og sjekker toalettene etter hver flytur. I dette tilfellet har passasjerene blitt flyttet til et annet sete, mens kabinpersonalet senere vasket det aktuelle området, sier en talsperson for selskapet til avisa.