SYNLIGE SKADER. Slik så American Airlines-flyet ut etter at Ryanair-flyet hadde kjørt borti det. Foto: Flyhavarikommisjonen CIAIAC
SYNLIGE SKADER. Slik så American Airlines-flyet ut etter at Ryanair-flyet hadde kjørt borti det. Foto: Flyhavarikommisjonen CIAIACVis mer

Ryanair-fly fløy med skadet vinge - ignorerte passasjerenes advarsler

Krasjet med American Airlines-fly i Barcelona.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var 14. april i fjor, ved 0830-tida på morgenen, at høyre vingespiss på et Boeing 737-800-fly tilhørende Ryanair krasjet borti halen til et Boeing 767-300-fly fra American Airlines på rullebane 25L på flyplassen i Barcelona.

Flere av passasjerene på Ryanair-flyet varslet kabinbesetningen om mulige skader på flyet. Men pilotene tok aldri hensyn til advarselen.

Ryanair-flyet skulle til Ibiza; American Airlines-flyet skulle til JFK-flyplassen i New York. Begge flyene var på vei til rullebanen for å ta av. Dagbladet har søkt Ryanair for en kommentar, så langt uten hell.

Hele handlingsforløpet går fram av ulykkesrapporten fra den spanske havarikommisjonen (PDF-format). Flytidsskriftene Aviation Herald og Flight Global omtaler også hendelsen. Ifølge kommisjonens rapport var begge pilotene klar over at det var svært trangt der de forsøkte å manøvrere, og de to skal også ha gjort flere forsøk på å se etter at de ikke kom borti flyet foran.

Varslet Flere av passasjerene på Ryanair-flyet merket at flyet hadde kjørt inn i noe, og varslet flyvertinnen. Ingen av personalet skal selv ha observert skadene.

Flyvertinnen nevnte opptrinnet for sine kollegaer, og kapteinen fikk også vite at «en passasjer hadde varslet» om en påstått krasj, men betjeningen mente at de ikke hadde krasjet i noe og ignorerte meldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det førte til at American Airlines-flyet fløy til New York med skader - riktignok bare mindre skader - på halepartiet, mens Ryanair-flyet lettet to minutter etterpå med en skadet vinge.

Varslet på ny Passasjerene på Ryanair-flyet prøvde på nytt å varsle betjeningen etter at flyet hadde lettet, en av passasjerene var sågar flymekaniker selv, men ingen av dem ble hørt.

Så lite alvorlig tok Ryanair episoden at de til og med fløy tilbake til Barcelona med skader på vingen, før flymekanikere på flyplassen i Barcelona så oppdaget de synlige skadene under sin rutinemessige inspeksjon av flyet.

Først nå advarte Ryanair American Airlines, som da de landet i New York oppdaget at flyet deres hadde skader på høyderoret i halepartiet på flyet.

Piloten får ansvaret Havarikommisjonen konkluderer med at pilotene på Ryanair-flyet feilbedømte avstanden til American Airlines-flyet som var foran dem i køen, og råder Ryanair til å skjerpe rutinene for kommunikasjon mellom kabinpersonale og cockpit.

Flyvertinnen skal ifølge avhør av de involverte ha beklaget at hun i det hele tatt kontaktet pilotene, og sagt at hun ga de alvorlige opplysningene bare «til informasjon».

TRAFF: Her vises skadene på Ryanair-flyet. Foto: Flyhavarikommisjonen CIAIAC
TRAFF: Her vises skadene på Ryanair-flyet. Foto: Flyhavarikommisjonen CIAIAC Vis mer

Havarikommisjonen kritiserer også flyvertinnen for at hun bare brukte ringeklokka til cockpiten en gang - og ikke tre ganger, slik hun ifølge kommisjonen skal gjøre ved alvorlige hendelser.

- Ville handlet annerledes Piloten på Ryanair-flyet - som altså får det formelle ansvaret for hendelsen - har i etterkant av episoden hevdet overfor havarikommisjonen at hun ville ha handlet annerledes hvis hun hadde vært klar over at flere passasjerer hadde varslet.

Piloten sier hun trodde det var bare en passasjer som hadde sagt ifra.

Det var 169 passasjerer og en betjening på seks om bord på Ryanair-flyet, og 225 passasjerer og en betjening på 14 på flyet fra American Airlines.

Sistnevnte fly ble, etter at skadene ble oppdaget, tatt ut av trafikk og reparert.

GRAFIKK: Denne tegningen fra flyhavarikommisjonen viser hvordan flyene traff hverandre. Ryanair-flyet øverst i bildet. Foto: CIAIAC
GRAFIKK: Denne tegningen fra flyhavarikommisjonen viser hvordan flyene traff hverandre. Ryanair-flyet øverst i bildet. Foto: CIAIAC Vis mer