EXIT RYGGE:  Lavprisgiganten Ryanair opprettholder at de legger ned hele virksomheten på Rygge, som dermed må legge ned. Men allerede fra 1. september er Ryanair klare med fire ukentlige ruter til og fra Gardermoen - for første gang. Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix.
EXIT RYGGE: Lavprisgiganten Ryanair opprettholder at de legger ned hele virksomheten på Rygge, som dermed må legge ned. Men allerede fra 1. september er Ryanair klare med fire ukentlige ruter til og fra Gardermoen - for første gang. Foto: Vidar Ruud, NTB Scanpix.Vis mer

- Ryanair flyr fra Norge så lenge de tjener penger

Har bestilt fire ruter fra Gardermoen allerede 1. september.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Verken sjefen for Torp Sandefjord Lufthavn eller flyanalytiker Espen Andersen tror Ryanair kommer til å kutte ut ruter til og fra Norge på tross av den særnorske flypassasjeravgiften, som det irske lavprisselskapet sier er den direkte årsaken til at det legger ned virksomheten på sin norske base på Rygge.

Den forklaringen kjøper ikke statsminister Erna Solberg.

- Ryanair kommer til å fly fra Norge så lenge de tjener penger, uavhengig av en norsk avgift. De er ekstremt dyktige til å snu seg om etter den økonomiske situasjonen, og bryr seg lite om hva landene heter der de flyr, sier adm. direktør Gisle Skansen på Torp til Dagbladet.

Ved siden av Rygge og Haugesund, er privatdrevne Torp eneste norske flyplass der Europas største flyselskap Ryanair opererer i dag.

Tidligere i dag ble det klart at Frp jobber for å fjerne flypassasjeravgiften fra det reviderte statsbudsjettet, og at en enstemmig stortingsgruppe stiller seg bak standpunktet.

Klare for Gardermoen Fra 1. september i år har Ryanair inngått avtale om å starte ruter for første gang fra landets hovedflyplass Gardermoen.

Avtalen, som ble inngått i januar/februar i år, innebærer fire avganger og ankomster pr. uke.

Ifølge Aftenposten vil Ryanair fly tre ganger i uka til og fra London Stanstead og en gang i uka til og fra Vilnius i Litauen.

- Jeg tror de øker noe på Torp og oppretter ruter til Gardermoen. De har ikke sagt at de slutter å fly på Norge, men de legger ned basen sin på Rygge. Det vil si at de ikke lenger vil parkere og vedlikeholde fly her og ha personale boende her.

- På Gardermoen må de betale samme avgift som alle andre, så det skal bli interessant å se hva slags priser de kommer opp med, skriver Espen Andersen i en mail til Dagbladet.

Han er førsteamanuensis ved Institutt for strategi ved BI, og har fulgt utviklingen i flybransjen i en årrekke.

- Det foregår en sentraliseringstrend i flytrafikken. Det blir viktigere og viktigere for flyselskapene å fly fra større og sentrale flyplasser. Selskapene vil til flyplasser der passasjerer ikke bare kan fly til, men også fly videre, sa Andersen til Dagbladet i går i forbindelse med vedtaket om å legge ned flyplassdriften på Rygge.

- Det vil utkonkurrere små flyplasser som Rygge og Torp, analyserte Espen Andersen.

Plass til to flyplasser på Østlandet Torp-sjef Gisle Skansen ser ingen umiddelbare tegn til at Sandefjord Lufthavn vil «forsvinne» i kjølvannet av Rygge.

- For det første utgjør Ryanair bare om lag åtte prosent (London, Liverpool, Malaga, Alicante) av vårt inntektsgrunnlag mot over 90 prosent på Rygge. Det vil være marked for en stor flyplass på Østlandet ved siden av Gardermoen, sier Skansen til Dagbladet.

Han mener Avinors flysikringsavgifter på drøyt 50 millioner kroner i året og halvtomme oljependlerfly på grunn av krisen i oljebransjen er større trusler for Torps framtid.

- Når det gjelder Ryanair, er selskapet ekstermt dyktige på å kaste seg rundt der det er penger å tjene. Hvis ikke dropper de ruter uansett hvor. Nå er Ryanair blant de største på innenrikstrafikk i Italia og Hellas, og hvem hadde spådd det for fem år siden, spør Torp-direktøren.

Ryanair melder om noen dager Ifølge Skansen tjente alle verdens flyselskaper i 2014 bare 11 kroner i snitt pr. passasjer pr. strekning på verdensbasis. Og der vare Ryanair blant de beste i bransjen.

Ryanairs markedssjef for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs, opplyser til NTB at selskapet vil informere om sine planer i Norge i løpet av de kommende dagene.