FÅR KRITIKK: Michael O'Leary, direktør i det irske flyselskapet Ryanair, har fått kritikk før. Nå er det svenske forbrukermyndigheter som kritiserer selskapet. Foto: Yves Herman/REUTERS
FÅR KRITIKK: Michael O'Leary, direktør i det irske flyselskapet Ryanair, har fått kritikk før. Nå er det svenske forbrukermyndigheter som kritiserer selskapet. Foto: Yves Herman/REUTERSVis mer

- Ryanair reagerer ikke på klager

Har gitt blanke i seks av ti klagesaker der billigflyselskapet er blitt felt i den svenske klagenemnda ARN.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kundene får i nesten to tredeler av sakene ingen erstatning, melder rikskringkastingen i Sverige.

Fra 2005 til 2010 fikk 84 klagere medhold i sine henvendelser til ARN om Ryanair.

Men i 49 av disse tilfellene, det vil si 58 prosent, har Ryanair latt være å følge nemndas anbefaling om å gi kundene erstatning, het det i programmet SVT Rapport søndag.

Nest verst på denne listen er tyske Lufthansa, som så bort fra 31 prosent av anbefalingene.

Selskapene Norwegian, KLM og SAS får derimot ros for å ha fulgt ARNs anbefalinger i alle eller nesten alle saker der de var klaget inn.

(NTB)