Rydd plass for vaskehjelpa!

Ledere skal tenke på jobben sin og ikke bekymre seg for skitt og støv hjemme. Det er filosofien bak det nye frynsegodet for kvinnelige ledere: Vaskehjelp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1999 blir året da stadig flere firmaer gir ansatte gratis husvask.

Postbanken, Telenor 4Tel og frisørkjeden Nikita har allerede inngått slike avtaler.

- Dette gjør vi for å få og beholde dyktige medarbeidere, sier administrerende direktør Inger Ellen Nicolaisen i Nikita-gruppen.

I nyttårsgave fikk alle de 40 lederne i frisørkjeden gratis husvask to ganger i måneden. Kjeden har 40 ledere i hele landet. 39 av dem er kvinner.

- Vær leder!

Regningen betaler frisørkjeden. Nicolaisen tror dermed medarbeidere vil bruke mer tid på jobben og barna.

- Dette er signal om at jeg verdsetter rollen deres som leder: Slutt å tørke støv og vær leder! I disse likestillingstider er det likevel kvinnene som ofte ender opp med ansvaret hjemme. Vaskehjelp har ikke den samme betydningen for menn, mener Nicolaisen. Hun peker på at det i dag bare er fem prosent kvinnelige ledere.

- Hvorfor tror du det er sånn? Vi kvinner har nok dårlig samvittighet for barna. La oss slippe dårlig samvittighet for støvet, sier Nicolaisen.

Gråt av glede

Artikkelen fortsetter under annonsen

Responsen på nyttårsgaven har vært enorm. En av lederne gråt av glede over å få gratis vaskehjelp.

- Jeg fant fort ut at dette var viktig. Jeg er jo selv trebarnsmor, sier Nicolaisen.

I fjor hadde hjemmerengjøringsfirmaet City Maid i Oslo en vekst på 60 prosent. De ansatte 100 nye medarbeidere i full stilling.

- En en del firmaer gir også vaskehjelp til ansatte som jobber svært mye, men ikke er i lederposisjon, sier markedsansvarlig Charlotte Sagvik i City Maid.

Sagvik tror fri vasking av huset også er viktig for menn.

- Gratis vaskehjelp er et annerledes gode som gjør en jobb mer attraktiv, dermed blir det mer attraktivt å velge disse firmaene, sier hun.

Da NHO for et par år siden undersøkte hvilke frynsegoder norske kvinnelige arbeidstakere ønsket seg, hadde 30 prosent vaskehjelp høyest på ønskelista. Firmabiler kom lenger ned på lista.

I Sverige doblet firmaet Hemfrid omsetningen sin i 1998. De tilbyr alt fra vaskehjelp til barnepass og har 10000 ansatte i tre svenske byer.

- Vi har planer om å etablere oss i Norge, men avventer det fordi veksten har vært så voldsom her i Sverige, sier administrerende direktør Monica Lindstedt.