Rydder Trondheim for elsparkesykler

- Vi ønsker ikke at disse elsparkesyklene skal stå på kryss og tvers på fortauene, sier kommunalråd i Trondheim kommune.

TAR GREP: Nå innfører Trondheim et krav om at utleierne av elsparkesykler må søke om tillatelse før de kan tilby tjenesten. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
TAR GREP: Nå innfører Trondheim et krav om at utleierne av elsparkesykler må søke om tillatelse før de kan tilby tjenesten. Foto: Gorm Kallestad / NTB ScanpixVis mer

Elsparkesyklene har tatt landet med storm i løpet av våren og sommeren, men nå tar trønderne grep og rydder byen for dem.

Trondheim blir dermed den første byen i Norge som innfører en langt strengere praksis for hvem som kan leie ut de populære syklene, melder Adresseavisen.

Må legge inn anbud

Det blir likevel ikke et forbud mot elsparkesyklene, men heller et krav om at utleierne må søke om tillatelse og dessuten forholde seg til faste stasjoner hvor syklene skal plasseres.

Geirmund Lykke, kommunalråd i Trondheim kommune (KrF), understreker overfor Dagbladet at det nå blir en omfattende opprydning slik at byen får en struktur på bruken.

- Vi ønsker ikke at disse elsparkesyklene skal stå på kryss og tvers på fortauene, sier han.

Lykke forklarer at all kommersiell bruk av offentlig gategrunn skal skje etter avtale med kommunen - og nå skal dette også gjelde for disse elsparkesyklene:

- Dermed må det legges inn anbud hvor de som ønsker å drive med utleie av dette kan konkurrere om å få tillatelse til tjenesten.

Han forklarer at det i prinsippet er krav om at alle elsparkesykler skal vekk fra gata med umiddelbar virkning, men den ene operatøren i Trondheim, Ryde, har nå fått en måned på seg til å rydde byen og få en avslutning av arbeidsforholdene.

- De har jo ansatt noen mannskaper til å operere det så disse får også en avviklingsperiode, legger han til.

Faste stasjoner

En av de viktigste endringene i byen er likevel at det nå blir krav om at det skal være stasjoner der syklene skal settes igjen når de ikke er i bruk - på samme måte som med vanlige bysykler.

- Da unngår vi at de settes igjen rundt omkring og er til bry for synshemmede og andre som har vanskeligheter for å orientere seg, sier Lykke.

Nettopp dette har også personer i Oslo slitt med; uteleietjenestene Tier og VOI har tidligere i år fått refs fra Blindeforbundet for at blinde og svaksynte både hadde kollidert med parkerte sykler, og blitt påkjørt av sykler i fart.

For elsparkesyklene gjelder nemlig de samme reglene som for vanlige sykler - og dermed finnes det heller ikke en promillegrense for å operere den.

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, har tidligere uttalt overfor NTB at det likevel forventes at man bruker skjønn før man legger i vei:

- Det finnes ingen promillegrense på sykkel. Det er selvfølgelig et krav om at man ikke skal være så påvirket at man er ute av stand til å kjøre trygt. Og dersom man skulle havne i en ulykke, vil man jo kunne tiltales for det, understreker Johansen.

Elsparkesykler har riktignok bydd på bryderi selv når de ikke er i drift: I juli måtte brannvesenet i Oslo rykke ut etter at det begynte å brenne i en sykkel inne i en boligblokk.

Ingen krav i Oslo

Mens det skal være et tak på 200 elsparkesykler i Trondheim, ifølge Adresseavisen, finnes det rundt 3500 av dem i Oslo hvor hele seks selskaper driver med utleie.

Det har likevel ikke vært et liknende krav i Oslo, og bymiljøetaten i Oslo kommune skal verken ha krevd søknad eller godkjenning av selskaper som har ønsket å starte opp med utleie av elektriske sparkesykler i byen.

De har imidlertid hatt et sett med regler som de ønsker at utleierne skal følge. Reglene har blant annet omfattet hvor det er lov å sette fra seg sparkesyklene - og diverse krav til utleierne.

Utleiesparkesyklene har ført til mange utfordringer i bybildet mange steder, spesielt i Oslo, blant annet at syklene hensettes slik at de står i veien for andre trafikanter. Det er også rapportert om mange ulykker med elsparkesykler.