Ryddesjau skal fjerne udugelige takstfolk.

I går startet ryddesjauen i takstbransjen. I framtida skal du kunne stole mer på takstmenn. Udugelige takstfolk vil bli avskiltet, og kravene til de som er igjen vil bli kraftig skjerpet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går samlet barne- og familieminister Laila Dåvøy smått og stort i takstbransjen, Forbrukerrådet og ledelsen i departementet til oppryddingsmøte. I løpet av det timelange møtet ble det avgjort at det skal settes ned et eget utvalg som skal få den skandaliserte bransjen på rett kjøl igjen.

- Et veldig nyttig, positivt og konstruktivt møte, oppsummerer Laila Dåvøy overfor Dagbladet.

Hun tok affære og krevde opprydding etter vinterens avsløringer i Dagbladet om forholdene i takstbransjen.

Statsrådens mål for arbeidet som nå settes i gang, er klart:

- Vi må gjøre dette området mer tilgjengelig for forbrukerne. Alle forbrukere må kunne stole på at en takstmann er en takstmann. Det skal ikke være så store utslag mellom takster som det som er kommet fram, fastslår Dåvøy.

Samkjøring

Utvalgets endelige mandat og sammensetning vil foreligge i slutten av april, men alt tyder på at gårsdagens møte la de viktigste føringene på utvalgets arbeid.

Hovedtrekkene er at det i framtida skal bli atskillige tøffere å smykke seg med tittelen takstmann.

  • Utvalget skal jobbe mot en ordning for offentlig godkjenning av takstmenn. Dette har vært diskutert i snart 50 år.
  • I dag er det opp til hvert av de fire takstforbundene å avgjøre hvilken kompetanse de skal kreve av sine medlemmer. Målet nå er at alle takstmenn har den samme minimumskompetansen.
  • Fire takstforbund opererer i dag med hvert sitt skjema. Ett mål er å få vekk skjemakaoset.
  • Er du misfornøyd med takstmannens jobb, skal du snart kunne henvende deg til én klagenemnd.

Samarbeidsklima

Takstbransjens fire organisasjoner har hatt vanskelig for å sette seg rundt forhandlingsbordet. Administrerende direktør Arne Støbakk i Norges Takseringsforbund mener derfor at det er positivt at denne prosessen nå ledes av departementet.

- Statsrådens inngripen har gjort at denne prosessen har kommet i gang på et langt tidligere tidspunkt enn det den ellers ville gjort. I tillegg har vi håp om at departementets medvirkning vil føre til en raskere progresjon, sier Støbakk.

Ingar Drågen, daglig leder i NITO Takst, tror resultatet blir at flere som i dag kaller seg takstmann, må finne seg noe annet å gjøre.

- Vi vil nok oppleve at en del vil forsvinne ut av bransjen fordi de ikke har den nødvendige kompetansen. For bransjen er det bare positivt, sier Drågen.