LEGGES NED: Styret har bestemt at Moss lufthavn Rygge legges ned. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
LEGGES NED: Styret har bestemt at Moss lufthavn Rygge legges ned. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Rygge legges ned

- En trist og tragisk dag for de ansatte, sier tillitsvalgt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en pressemelding fra styret i Rygge sivile lufthavn AS går det fram at den sivile trafikken fra Rygge lufthavn Moss avvikles fra 1.november 2016.

«Styret ser ikke grunnlag for sivil trafikk etter 1/11-2016, og det er besluttet at trafikken skal avvikles etter dette dersom forventet fremtidig volum fra Ryanair bekreftes. Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort i løpet av neste uke», heter det i pressemeldingen signert styreleder Pål F. Tandberg.

- To tredeler av vårt volum blir borte, én million reisende. Vårt resultat etter å ha mistet 1 million reisende vil bli et minus på 120 millioner kroner. Og det etter 2015, som var vårt beste år med 22 millioner i overskudd, sier Tandberg til Dagbladet.

Ryanair: - Ingen kommentar Rynair ønsker ikke å kommentere avviklingen.

- Vi har ingen kommentarer til dette. Vi har synliggjort vårt standpunkt overfor mediene i Norge tidligere, og utover det har vi ingenting å tilføye, sier Hans-Jørgen Elnæs, kommunikasjonsrådgiver i Ryanair, til NRK.

Styreleder Tandberg omtaler flypassasjeravgiften som et «politisk meget dårlig håndverk».

- Dette har vært en tung avgjørelse. Vi har kjempet siden november med å tydeliggjøre for politikerne og departementetne hva dette betyr, og det føler vi at vi har fått fram. Men nå er det sånn at Stortinget bestemmer, så får vi bare ta det til etterretning, sier Tandberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trafikken vil gå som planlagt frem til 1.november, men deretter er det altså stopp.

- Dette er en trist og tragisk dag for de ansatte, sier Bjørn Petter Jensen, leder for LO-utvalget ved Moss lufthavn Rygge.

- Hodeløs politikk Han er ikke overrasket over styreavgjørelsen.

- Det var jo uttalt i forkant at det så ut som det var resultatet av den hodeløse politikken som er ført på området, sier Jensen.

Det er den mye omtalte flyseteavgiften, på 80 kroner, som danner bakteppet for det hele. Det er en særavgift på flyreiser som er vedtatt av Stortinget og som skal innføres fra 1.juni. Avgiften ilegges alle avganger fra norske lufthavner.

Ryanair har i etterkant annonsert at de sier opp avtalen med flyplassen på Rygge i Østfold, og hevder at årsaken er den omstridte avgiften.

Styreleder Tandberg undrer seg over at en avgift som nesten ingen partier er for, og som folket ikke er for, kan skli gjennom.

- Mange av oss som jobber her har vært med siden vi begynte på et grønt jorde i 2007. Østfold har lidd av en industridød og dette var sårt tiltrengte arbeidsplasser. Det er utrolig at en borgerlig regjering tar denne avgjørelsen, sier Tandberg.
 
- Regjeringens ansvar Og det er altså Ryanairs avgjørelse om å droppe Rygge som har fått styret ved flyplassen til å legge den ned fra 1.november.

- Regjeringen har ansvaret for de tusen arbeidsplassene som her går tapt. De har vedtatt å øke arbeidsledigheten i Østfold fra 3,3 til 4 prosent, sier Jensen.

527 personer som jobber på flyplassen må finne seg nye jobber, og i tillegg er det rundt 500 som har som levebrød å levere varer og tjenester til Rygge.

- Det er tårer og fortvilelse blant de ansatte, og ikke minst sinne for å være en salderingspost og offer for prinsippolitikk, sier Jensen.

Avgift innføres 1.juni Han sier ikke har planer om å gi seg.

- Revidert nasjonalbudsjett er jo ikke vedtatt ennå. Så gjenstår det å se om regjeringen har samvittighet til å la det gå gjennom, sier Jensen.

Frp og Venstre har kranglet om hvem som har ansvaret for avgiften og Venstre har bedt Frp ta ansvar for regjeringspartienes eget forslag.

- Katastrofe Senterpartiet mener samabeidspartiene og regjeringen må dele ansvaret for at Moss lufthavn Rygge nå ser ut til å bli lagt ned.

- Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier Geir Pollestad, stortingsrepresentant for Senterpartiet og leder av Stortingets næringskomité, til NTB.

Orkla, som eier 40 prosent av Rygge, beklager situasjonen.

- Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB.

Flypassasjeravgiften som skal innføres fra 1. juni, har fått Ryanair til å si opp baseavtalen med Rygge fra 1. november.

Dersom det irske lavprisselskapet forsvinner, vil antallet passasjerer synke fra 1,6 million til 500.000, noe ledelsen mener vil gjøre flyplassen til et underskuddsforetak, skriver NTB.

Saken oppdateres