OPPRØRT: Funnene som ble avdekket hos Aleris Omsorg AS opprører helsebyråd Inga Marte Thorkildsen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
OPPRØRT: Funnene som ble avdekket hos Aleris Omsorg AS opprører helsebyråd Inga Marte Thorkildsen. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Omsorgen i Oslo

Rystet etter uanmeldt besøk hos privat omsorgsleverandør: - En rekke alvorlige brudd

«Ikke grunnlag for Helseeaten til å vurdere at Aleris Omsorg AS evner å gi forsvarlige tjenester til kommunens innbyggere», heter det i skrivet Dagbladet har fått tilgang på.

(Dagbladet): Aleris Omsorg AS er tatt i kontraktsbrudd overfor Oslo kommune. Det viser dokumenter fra Helseeaten som Dagbladet har fått tilgang på.

Det var etter et uanmeldt besøk hos Aleris Omsorg AS i april i år at Oslo kommune avdekket forholdene.

Ifølge et skriv fra Helseetaten fant kommunen flere kritikkverdige forhold hos Aleris, blant annet bruk av ufaglærte til hjemmesykepleiertjenester og bruk av sykepleierbemanning fra alarmsentralen. Sistnevnte forhold mener Helseetaten kan ha gitt Aleris urettmessige økonomiske fordeler.

I skrivet varsler Oslo kommune at de nå vurderer å si opp avtalen med Aleris.

«Vi har gjort funn som viser alvorlig brudd i kontrakten. Bruddene er flere og er gjort over en viss tid», heter det.

«Bruddene viser videre at det i stor utstrekning brukes ufaglærte ansatte til å utføre hjemmesykepleiertjenester. Videre medfører dette at tjenesten utføres billigere enn forutsatt. Helseetaten vurderer at Aleris Omsorg AS ikke utfører de tjenester de fakturerer bydelene for», står det videre i skrivet datert 14. juni i år.

Aleris innrømmer forholdene

Etter skrivet fikk Aleris mulighet til å iverksette tiltak, men dokumentasjonen gir ifølge kommunen «ikke grunnlag for Helseeaten til å vurdere at Aleris Omsorg AS evner å gi forsvarlige tjenester til kommunens innbyggere».

Aleris Omsorg AS bekrefter forholdene overfor Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ser alvorlig på å få avvik i tilsyn og synes denne saken er svært beklagelig. Vi har satt i verk umiddelbare tiltak slik at tjenestene våre nå tilfredsstiller kravene til Oslo kommune. Vi setter pris på dialogen vi har hatt med kommunen. Avvikene som ble avdekket er nå lukket, hevder Ingvild Kristiansen, viseadministrerende direktør i Aleris Omsorg.

Aleris lover forsvarlige tjenester

Ifølge skrivet fra Helseetaten har Aleris omsorg blant annet «i stor utstrekning brukt ufaglærte ansatte til å utføre hjemmesykepleietjenester». Kristiansen bekrefter dette avviket, men mener saken ikke er så dramatisk:

- Årsaken er at det har vært vanskelig å rekruttere sykepleiere til hjemmetjenesten. Men tjenestene vi har gitt er forsvarlige, og det er ikke slik at ufaglærte har utført oppgaver som krever medisinsk kompetanse. For å skreddersy oppdrag til den enkelte er realkompetansen noen ganger viktigst, og våre ufaglærte ansatte, såkalte pleieassistenter, er meget dyktige, hevder hun og legger til:

- Det er viktig for meg å si at dette aldri har gått ut over brukerne våre, sier Kristiansen.

- Hvordan kan du vite det?

- Fordi vi har levert forsvarlige tjenester.

- Men brukerne har hatt krav på hjemmesykepleiere, men fått ufaglærte?

- Som sagt har vi levert forsvarlige tjenester.

- Brukerne deres har fått personale med lavere kompetanse enn hva dere har oppgitt i kontrakten. Er det forsvarlig, da?

- Det største problemet har i ettertid snarere vært at mange av våre brukere ønsker å få tilbake det ufaglærte personalet de hadde tidligere. Dette har vært snakk om oppgaver som ikke krever medisinsk kompetanse, for eksempel toalettbesøk på nattestid, hevder Kristiansen i Aleris.

Thorkildsen: - Alvorlig

Ansvarlig byråd Inga Marte Thorkildsen sier kommunen ser svært alvorlig på kontraktsbruddene de oppdaget på det uanmeldte besøk til Aleris tidligere i vår.

Thorkildsen sier også at Aleris kan ha høstet urimelig økonomisk gevinst som følge av kontraktsbruddene. I denne saken har kommunen fortsatt ikke konkludert, opplyser Thorkildsen.

- Bruddene som er avdekket av Helseetaten er alvorlige. Det dreier seg både om bruk av ufaglærte der det skulle være faglært arbeidskraft, og om mulig urettmessig betaling. Oslo kommune tok umiddelbart grep og satte i gang tiltak som sikrer at alle i dag mottar et forsvarlig tilbud. Dette innebærer også tett oppfølging av at Aleris benytter personale med den fagkompetansen som er påkrevd i lov og i kontrakten med kommunen.

Avviser økonomisk fordel

Kristiansen i Aleris avviser at selskapet har lurt til seg skattebetalernes penger ved å ta betalt for tjenester de ikke har levert som avtalt.

- Vi har ikke fått økonomiske fordeler av dette, sier hun.

Både Rødt og SV går til valg på en profittfri offentlig velferd. De andre partiene på Stortinget ønsker ikke et slikt forbud. Høyre og Frp er Stortingets tydeligste forkjempere for at private aktører som Aleris har en plass i norsk omsorgssektor.

Bevis på profittforbud

Karin Andersen i SV mener saken Dagbladet har avdekket viser hvorfor partiet er mot aktører som vil tjene penger på omsorg.

- Dette er et veldig godt ekspempel på hvorfor vi bør ha en profittfri velferd i Norge. SV ønsker frivillige hjertelig velkommen, men jeg har ikke møtt noen velgere som sier de betaler skatt for at Aleris skal hente ut overskudd. Vi betaler skatt for å ha en verdig og god eldreomsorg, sier Andersen til Dagbladet.

Hun reagerer spesielt på at Aleris har brukt ufaglærte i oppgaver som ifølge kommunen krever hjemmesykepleiere.

- Høyresida sier mye om kvalitetsindikatorer i omsorgen, men det hjelper ikke når private leverandører bevisst ikke bruker ansatte med den formelle kompetansen i orden. Det selvfølgelig mange ufaglærte som gjør en fantastisk jobb, de er hverdagshelter i denne bransjen, men det er en grunn til at vi krever en viss formell kompetanse i slike stillinger. Aleris driver for å tjene penger, ikke av noen andre grunner. Når Aleris tar snarveier for å tjene mer penger, blir de ansatte og brukerne de som taper, sier Andersen.