Gunnar Evensen (i midten) er ikke fornøyd med hvordan Telenor har operert. Foto: Eivind Yggeseth.
Gunnar Evensen (i midten) er ikke fornøyd med hvordan Telenor har operert. Foto: Eivind Yggeseth.Vis mer

Rystet over tilsynet av Telenor

Get og TDC er sterkt misfornøyd med myndighetenes evne til å gripe inn når Telenor bryter reguleringen de er pålagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Vi er ikke overrasket over Konkurransetilsynets konklusjon. Vi mener Telenor gjennom flere år har hindret konkurransen i mobilmarkedet. Det er mange eksempler på dette de siste årene, men Telenor har så langt fått holde på uten konsekvenser, sier Get/TDC-sjef Gunnar Evensen til Finansavisen etter onsdagens varsel om rekordgebyr på 906 millioner kroner til Telenor.

Det er ikke Konkurransetilsynet som skal ha tilsyn med mobilmarkedet, men det tidligere Post- og teletilsynet som nå heter Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Tre punkter

- Vi har påpekt tre områder vi mener Telenor har misbrukt sin markedsmakt. Dette er gjennom for høye tilgangspriser, skjulte priser og kampanjer til egne kunder, og urimelig krav om eksklusivitet som har hindret markedsdynamikken, forteller Evensen.

Nkom mener det ikke er grunnlag for å påstå at Telenor får holde på uten konsekvenser.

Streng regulering

- Telenor er underlagt streng regulering, og reguleringen av strammet inn. Reguleringen innebærer at tilgangskjøpere skal kunne tilby tilsvarende produkter som Telenor med fortjeneste. Prisreguleringen tar høyde for eventuelle «skjulte kampanjer», sier fagsjef Kenneth Olsen i Nkom til Finansavisen.

- Skal ikke Nkom gripe inn når man blir varslet om brudd på reguleringen?

- Hvis Nkom blir varslet om brudd på vår regulering, så gjør vi de undersøkelser som er nødvendig for å konstatere om det faktisk er brudd på reguleringen. Nkom skal følge saksbehandlingsreglene etter forvaltningsloven og ekomloven. Det innebærer blant annet at partene skal høres og at saken må være tilstrekkelig opplyst, sier Kenneth Olsen til Finansavisen.

Nærmere seks av 10 av alle norske kunder, uavhengig av hvilket selskap de er kunder i, har et abonnement hvor trafikken går i Telenors nett.

- Telia blir en stadig større grossistleverandør og konkurransen er velfungerende. Det er derfor ikke grunnlag for å pålegge Telenor sektorspesifikk regulering. Dersom reguleringen opprettholdes mener vi den er unødvendig streng og detaljert, sier Telenors kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Gjøvik-mann har bygget én milliard på Gran Canaria
Nordmann får 500 millioner for å rydde flyplassene i New York, Paris og Amsterdam