«Så dårlig at ingen vil tro den er ekte»

Se den elleville politiske reklamen som slaktes av alle. Men «mesterhjernen» bak gnir seg i hendene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Den republikanske politikeren Carly Fiorinas forsøk på å bli senator for California har resultert i det som må kunne kalles en av de mest bisarre politiske reklamefilmene noen sinne.

Fiorina, som var økonomisk rådgiver for John McCain under hans presidentvalgkamp, og som en gang var blant  verdens mektigste forretningskvinner som sjef for Hewlett-Packard, framstiller sin politiske motstander som en demonisk sau, med røde øyne

Sau på pidestall Reklamen, som ble publisert på nett på onsdag starter med beroligende ord fra en kvinnelig stemme, satt sammen med bilder av beitende sauer.

- Rene, pietistiske, anstendige, våre konservative leder, menn vi beundrerer. Menn, som Tom Campbell, som aldri vil lede oss vekk fra den rette sti. Pidestallen hans er så høy, sies det i det lyn flerrer himmelen og en sau faller ned fra en pidestall.

Et bilde av Tom Campbell kryssklippes inn i saueflokken, akkompagnert av en ironisk stemme som spør.

«Tom Campbell - et finansielt geni?»

Demonsau I 3,5 minutt kryssklippes Cambell med bilder av sauer før vi når det store høydepunktet.

En uskyldig saueflokk beiter på en eng. Midt blant sauene ser man det som ser ut som en demon, forkledd som en sau og med onde, røde øyne.

- Tom Campbell. Er han den han sier han er? Eller er han det han det han har utviklet seg til. EN FCINO. En økonomisk konservativ bare i navnet. (Fiscal conservative in name only.) En ulv i fåreklær.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En produsent anslår at det trolig har kostet omkring 15 000 dollar eller nærmere 90 000 kroner å lage filmen som slaktes av politiske analytikere.

«Den mest bisarre reklamen i nyere tid», fastslår Huffington Post. Rachel Maddow-showet på MSNBC karakteriserer reklamen som «så dårlig at ingen vil tro at den er ekte».

Den republikanske strategen Patrick Ruffini sammenlikner den med Howard Deans berømte skrik under valgkampen i 2004.

- Forrige gang noen satte djeveløyne i en kampanje, tapte den med 13 prosentpoeng. Og valgkampregel nummer én, aldri opptre i en reklame som er angrepsrettet. Spesielt ikke en reklame som vil være på Leno-showet i kveld, skriver Ruffini på twitter.

En annen republikansk politiker i California, Chuck DeVore, har startet nettsiden demonsheep.org, som sier den representerer gruppen for utryddelse av djevelsau fra den politiske debatten.

Fornøyd Det er den republikanske medierådgiveren Fred Davis III som er «mesterhjernen» bak USAs mest omtalte politiske reklame for tiden.

Det er samme mann som var ansvarlig for reklamen som framstilte Barack Obama som kjendis. Et tilsynelatende vellykket trekk som ga McCain medvind på meningsmålingene på sensommeren 2008.

- Mitt poeng er at dersom ingen ser den eller snakker om den, har du kastet bort pengene dine, sier Davis, ifølge Time.com.

Og mens bloggerne og kommentatorene drar seg i håret over reklamen, gnir Davis seg i hendene.

- I California koster det nesten fem millioner dollar for en 30 sekunders TV-reklame. Vi må gjøre alt vi kan for å få oppmerksomhet. Jeg vil si at vi trolig får oppmerksomhet med denne lille sauefilmen enn for reklame verdt 10 millioner dollar.

En dag etter at sauereklamen ble publisert har den hatt over 120 000 visninger på YouTube. En to minutter lang video som omhandler kandidaten Fiorina hadde til sammenlikning 611 visninger de første tre dagene.

SENATOR-SPIRE: Carly Fiorina ønsker å bli republikanernes senatorkandidat fra California og har fått hjelp av medierådgiveren Fred Davis for å nå målet. Foto: Michal Czerwonka/Getty Images/AFP/SCANPIX
SENATOR-SPIRE: Carly Fiorina ønsker å bli republikanernes senatorkandidat fra California og har fått hjelp av medierådgiveren Fred Davis for å nå målet. Foto: Michal Czerwonka/Getty Images/AFP/SCANPIX Vis mer