Så dyr blir bilen din i 1997

Staten vil ha 1,5 milliarder kroner mer fra bileierne i 1997. Det har aldri vært dyrere å kjøpe og eie bil i Norge. Her er oversikten over hva som blir dyrere til neste år, og hvor mye avgiftsøkningene vil koste den enkelte bilkjøper og bileier, hvis regjeringens forslag til statsbudsjett for 1997 blir vedtatt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Prisene på nybiler går opp 2,5 prosent på grunn av regjeringens ønske om 4,5 prosents avgiftsøkning.

Det gir seg følgende utslag for potensielle nybil-kjøpere:

· Småbilen blir 2500 kr dyrere.

· En bil i Golf-klassen blir 3000 kr dyrere

· Familiebilen blir 4000 kr. dyrere.

Bilorganisasjonene beklager sterkt avgiftsøkningene:

- Dette kan forsinke prosessen for å få byttet ut den gamle bilparken med mer trafikksikre og miljøvennlige nybiler, sier direktør Ole Marius Stamnes i Kongelig Norsk Automobilklubb til Dagbladet.

Dyrest i Europa

Bileierne vil også få større driftsutgifter på grunn av avgiftsøkningene:

· Bensinen blir 20 øre dyrere pr liter.

· Prisen på diesel øker med 50 øre literen.

· Årsavgiften øker fra kr 1650 til kr 1680 pr år.

· Det blir dyrere å leie bil.

Norge har i dag Europas høyeste bensinpriser. Ingen ting øker mer enn avgiften på autodiesel - som går opp med 9,5 prosent.

I følge bilforhandlere betyr dette at dieselbilen i praksis blir uinteressant for vanlige bilkjøpere.

- Ingen kjøpefest

- Dette kunne vi ha blitt spart for, sier direktør Aksel Bruun i Norges Automobilforbund til Dagbladet.

- Vi reagerer også sterkt på at finansminister Jens Stoltenberg påstår at bilfolket har deltatt i det han kaller for «en kjøpefest». Bilsalget i 1996 er på ingen måte høyere enn et normalsalg. Det er høyere enn i 1995 - men det skyldes det ekstremt lave salget i årene før 1996. Målinger fra Vegdirektoratet viser at vi ikke kjører mer bil, sier Aksel Bruun.

- Avhengige av bilen

Direktør Ole Marius Stamnes mener regjeringens avgiftsøkninger vil ramme de som har mest bruk for bil:

- Vi lever i et land hvor mange er avhengige av bilen. Kollektivtilbudet er langt fra så godt utbygd i Norge som i land vi sammenlikner oss med.

- Det er allerede altfor dyrt å eie og bruke bil i Norge. Regjeringen burde senke avgiftene i stedet for å øke dem, sier Ole Marius Stamnes til Dagbladet.

I 1997 tok staten inn cirka 37 milliarder kroner på bilavgifter, inkludert moms. Det er 100 millioner kroner hver eneste dag året rundt.