STOPP: Togtrafikken fra Sverige mot Oslo har stanset opp etter at en lastebil kjørte inn i en stolpe og rev ned en kontaktledning.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
STOPP: Togtrafikken fra Sverige mot Oslo har stanset opp etter at en lastebil kjørte inn i en stolpe og rev ned en kontaktledning.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpixVis mer

Så godt som hele landet var rammet: App-feil på nettbrett førte til omfattende togforsinkelser

Så godt som hele landet var rammet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi har restartet serverne og togene har begynt å gå, så det ser lysere ut nå, sier pressevakt i Jernbaneverket, Dag Svinsås, til Dagbladet.

Store deler av landet var mandag morgen rammet av omfattende togforsinkelser på grunn av feil på et kommunikasjonssystem.

- Rundt kl 07.40 fikk vi beskjed om at nettbrett-kommunikasjonen mellom mellom lokomotivfører og den som sender ut kjøreordre, ikke fungerte. Da får ikke lokomotivfører beskjed om man kan kjøre eller ikke, og da må føreren stoppe toget av sikkerhetsmessige hensyn, sa Svinsås til Dagbladet. 

I 11-tida melder Jernbaneverket at de fleste tog igjen går som normalt, etter feilen som skyldtes en feil på kommunikasjons-appen FIDO, som togførerne bruker på Ipad.

«Situasjonen for togene i Oslo har bedret seg noe etter at kommunikasjonen fungerer bedre, men systemet er tregere enn normalt. Forsinkelser», skriver Jernbaneverket på Twitter. 

Problemet førte til forsinkelser over nesten hele landet. 

- Trondheim og Midt-Norge er ikke rammet. Feilen påvirkerer heller ikke alle togførere i de øvrige delene av landet, men du kan trygt si at det er store forsinkelser, sa Svinsås. 

- Har dette skjedd før?

- Aldri.

NSB satt tidligere inn buss for tog.

- Vi sender ut busser, men nå i startfasen blir det litt vilkårlig hvor de dukker opp, sa pressevakt i NSB, Håkon Myhre til NRK tidligere i dag. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier at togene er kjørt til nærmeste stasjon, og at passasjerene vil få beskjed om når toget kan kjøre videre.

- Så kan folk velge om de vil vente ombord eller gå av og ta en buss videre, sa Myhre.

Problemer med FIDO-app Distribusjonssystemet som er rammet kalles FIDO, og har vært i drift siden 12. april 2015. Systemet er basert på en nettapplikasjon som gir informasjon om togframføring og arbeid i spor.

Systemet innebærer en omlegging fra manuell distribusjon av papirer og dokumenter til en automatisert og målrettet elektronisk utsendelse av informasjon til PC eller nettbret

- Jernbaneverket melder om feil på kommunikasjonssystemet FIDO som fører til forsinkelser på togene i store deler av landet. Feilsøking pågår, opplyser Jernbaneverket på Twitter.

Da Jernbaneverket tok appen i bruk, var formålet å gjøre «bestilling, tildeling og fordeling av sportilgang mer effektiv».

Lastebil forårsaket togstans I løpet av morgentimene mandag er det kommet inn flere meldinger om forsinkelser i togtrafikken.

I tillegg til Ipad-feilen har togtrafikken fra Sverige mot Oslo stanset opp etter at en lastebil kjørte inn i en stolpe og rev ned en kontaktledning.

Uhellet skjedde i den svenske kommunen Eda, som ligger like ved grensen. Åtte passasjertog på strekningen Charlottenberg-Oslo er inntil videre innstilt.

Det svenske Trafikverket regner med at reparasjonene vil være ferdige i 08-tiden mandag morgen.

Saken oppdateres.


FEILKILDE: Distribusjonssystemet som er rammet kalles FIDO, og har vært i drift siden 12. april 2015. Systemet er basert på en nettapplikasjon som gir informasjon om togframføring og arbeid i spor. Skjermdump: Jernbaneverket
FEILKILDE: Distribusjonssystemet som er rammet kalles FIDO, og har vært i drift siden 12. april 2015. Systemet er basert på en nettapplikasjon som gir informasjon om togframføring og arbeid i spor. Skjermdump: Jernbaneverket Vis mer