- Så helt sjukt ut

14-åringene Jeanette og Anne Metha ble øyenvitner til hvordan brøytebilsjåføren desperat prøvde å slå alarm - og hvordan toget sekunder seinere dundret inn i brøytebilen i 130 kilometer i timen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VESTBY (Dagbladet): - Det var helt sjukt. Jeg har aldri hørt et så kraftig smell. Det var som å se film, sier Jeanette Trosterud om ulykken som skjedde kl. 16.45.

- I det ene øyeblikket henger brøytebilens plog og forparti ut i skinnegangen, mens sjåføren står ved siden av og ringer desperat i mobiltelefonen. Så hører vi togfløyta. Brøytesjåføren stivner til. Med stivt blikk ser han ut i mørket. To sekunder seinere smeller det noe sinnssykt, forteller Jeanette og Anne Metha Ballo Dimmen.

Virket kjempestressa

- Hva tenkte dere da?

- Jeg tenkte at nå går det galt med lokføreren og passasjerene. Særlig de som satt på høyresida av toget, sier Jeanette.

Venninnene var på vei hjem til Anne Metha, som bor like ved Vestby stasjon, da de skjønte at noe var galt på perrongen.

- Sjåføren virket kjempestressa, og ringte masse. Da så vi at brøytebilen hans sto halvveis uti skinnegangen. Så kom toget, forteller jentene.

Det svenske passasjertoget med tre vogner og lokomotiv var på vei fra Göteborg til Oslo med 40 passasjerer, og skulle passere Vestby uten å stanse da ulykken skjedde.

- Våre tog stanser ikke mellom Fredrikstad og Oslo. Så vi passerte i vanlig fart, forteller de togansatte Ann-Karin Karlsson og Kent Fritzø, som var på jobb om bord. Begge var i den midterste vogna.

- Plutselig kjente vi at toget kjørte over noe. Jeg fikk veldig høy puls. Vi fortsatte et stykke framover. Så merket jeg at vi hadde sporet av og holdt på å velte, sier Ann-Karin Karlsson.

Fritzø tok en mikrofon og ga alle passasjerer beskjed over høyttaleranlegget om å sitte rolig.

- Deretter sjekket vi alle tre vognene. Til alt hell var ingen fysisk skadd, sier Karlsson.

Så stor var farten at toget stanset først etter 500 meter.

- Hev meg ned

Togentusiast Geir Anders Langangen (20) har reist nesten én million km. med tog. Inntil i går hadde han vært med i en ulykke:

- Jeg satt alene i den siste vogna og vil anslå farten til 130 km/t, da jeg hørte et voldsomt tut. Jeg kan en del om togregler og var forundret over at de tutet akkurat her. Jeg hørte så en lyd og var redd for at vi hadde kjørt ned en person. Jeg sprang bakerst for å se hva som hadde skjedd, da det plutselig rykket voldsomt til i hele toget. Jeg hev meg ned i setet. Vognene hoppet. Da skjønte jeg at vi hadde sporet av, sier Langangen.

Ingen panikk

Kort tid etterpå fikk passasjerene beskjed om å holde seg om bord i toget på grunn av løse strømførende kabler.

- Oppsto det panikk?

- Nei, men jeg satt jo ikke i vognene som var avsporet. I første vogn gikk lyset og et par fulle folk blåste i advarslene og gikk ut av toget. Ellers var det rolig, sier Langangen.

Jessika Hildingsson (27) har derimot tatt sin siste togtur:

- Neste gang drar jeg med buss, sier den svenske kvinnen, som bor i Sandvika utenfor Oslo, men tar ofte toget mellom Oslo og Göteborg.

Rev ned master

Ifølge brannsjef Terje Rosén i Søndre Follo var det bakre boggie (hjul, red.anm.) i vogn én og fremre boggie i vogn to som sporet av.

- Lokomotivet holdt seg på skinnene fordi det er mye tyngre enn vognene, mener Rosén. Toget rev med seg to solide gittermaster - den ene en portal som holder kjøreledningen, den andre en mast for strømledningen.

Brannvesenet evakuerte de 40 passasjerene ut etter tre kvarter. De ble sendt til kantina på den videregående skolen i Vestby, før de ble transportert i busser til Oslo.

Østfoldbanen kommer til å forbli stengt også i dag på grunn av oppryddingsarbeid.

ØYENVITNER: Venninnene Jeanette Trosterud (t.h.) og Anne Metha Ballo Dimmen fulgte brøytebilsjåførens desperate kamp for å forhindre ulykken på perrongen i Vestby i går. - Det var helt sjukt, sier Jeanette.