REDNINGSARBEID:   Forsvarets 330-skvadron tar av fra Kinsarvik for å bistå i redningsarbeidet igår etter at et helikopter styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete. Tre er bekreftet omkommet - de to andre er fortsatt registert som savnet. Tåka i leiteområdet er i ferd med å lette i morgentimene i dag. Foto: Inge Kristoffersen / Scanpix
REDNINGSARBEID: Forsvarets 330-skvadron tar av fra Kinsarvik for å bistå i redningsarbeidet igår etter at et helikopter styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete. Tre er bekreftet omkommet - de to andre er fortsatt registert som savnet. Tåka i leiteområdet er i ferd med å lette i morgentimene i dag. Foto: Inge Kristoffersen / ScanpixVis mer

Så hyttevennene styrte - to omkomne er kvinner

Måtte gå 45 minutter for å varsle. Politiet: - Ikke lenger en redningsaksjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den første gruppen av hyttefolk som allerede var fløyet inn på fjellet på Vassli i Eidfjord  i går ettermiddag, var vitne til at helikopteret med den andre puljen på fem personer i alt styrtet før klokka 19 i går kveld, melder NRK Dagsnytt.

Ifølge Dagsnytt var det både lokalfolk fra Ullensvang og hyttebyggere fra andre kanter av landet med i ulykkeshelikopteret.

Bergens Tidendes nettutgave skriver at to av de omkomne er kvinner.

Politiet vil trolig offentliggjøre navnene på de omkomne i ettermiddag

Politiets kriminalteknikere og etterforskere fra Hardanger og Hordaland politidistrikter pluss Kripos og fire ansatte i Flyavarikommisjonen for sivil luftfart er på vei til ulykkesstedet i morgentimene i dag.

Tåka i leiteområdet er i ferd med å lette.

Ikke lenger redningsaksjon - Vi betrakter ikke dette lenger som noen redningsaksjon. Det er ikke noe som tyder på at de savnede har kommet seg bort fra det utbrente helikopteret, sier operasjonsleder Terje Hilland i Hordaland politidistrikt.

Tre personer er funnet omkommet og de to andre som var med, er foreløpig registrert som savnet.

Helikopteret fra selskapet Airlift hadde allerede vært en tur inne på fjellet mellom Dalamot og Buset med folk og materialer.

Første pulje, som var vitne til at helikopteret styrtet og begynte å brenne, måtte gå i tre kvarter for å finne mobildekning og få varslet om det som hadde skjedd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet fikk første melding ulykken klokka 19.17.

Ett av verdens mest brukte Airlift med baser i Førde og Kinsarvik er Norges største helikopterselskap med 17 helikoptre og 80 ansatte. Piloten på ulykkeshelikopteret av typen Eurocopter AS350 B3 var tilknyttet Airlift-basen i Kinsarvik. — Det er sannsynligvis verdens mest brukte helikopter. Det er et solid, driftssikkert helikopter og populært blant alle som driver med helikoptertransport, forteller Airlift-talsmann Gunnar Nordahl til NRK. Ulykke nr. 5 Airlift har i alt elleve helikoptre av typen som styrtet mandag.

Før mandagens ulykke hadde åtte personer mistet livet i fire Airlift-ulykker siden 1996. Helikopteret styrtet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i grenseområdet mellom Eidfjord og Ullensvang kommune.

Området ligger midt oppi fjellet, flere timers gange fra riksvei 7, og redningsmannskaper måtte derfor flys opp i fjellet, ifølge NTB. Det ble mandag kveld etablert en flyforbudssone rundt ulykkesstedet.

 VERDENS MEST BRUKTE:  Ulykkeshelikopteret i Hardanger, Eurocaster AS350 B3, er verdens mest brukte helikopter, og den helikoptermodellen i verden som fløyet høyest. Her under toppen av Mount Everest 14. mai 2003 der et slikt helikopter satte ny høyderekord med med 8 850 meter over havet. Tynn luft og lite luftmotstand gjør det vanskelig å fly i ekstrene høyde med helikopter. ARKIVFOTO: EUROCOPTER/AFP/SCANPIX.
VERDENS MEST BRUKTE: Ulykkeshelikopteret i Hardanger, Eurocaster AS350 B3, er verdens mest brukte helikopter, og den helikoptermodellen i verden som fløyet høyest. Her under toppen av Mount Everest 14. mai 2003 der et slikt helikopter satte ny høyderekord med med 8 850 meter over havet. Tynn luft og lite luftmotstand gjør det vanskelig å fly i ekstrene høyde med helikopter. ARKIVFOTO: EUROCOPTER/AFP/SCANPIX. Vis mer