STORE SPRIK: Det er stort sprik i leveringstider på nye elbiler. Foto: Håkon Sæbø.
STORE SPRIK: Det er stort sprik i leveringstider på nye elbiler. Foto: Håkon Sæbø.Vis mer

Så lenge må du vente på ny elbil

Andelen elbiler fortsetter å øke, og flere produsenter lover skred av nye modeller i årene som kommer. Det hjelper imidlertid ikke deg som skal kjøpe bil nå.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen):

– Norge er et høykostland, så det er ikke gitt at man legger en lansering hit, men det sier litt om hvilken posisjon Norge er i, sier Nissans kommunikasjonssjef, Knut-Arne Marcussen til Finansavisen.

Ifølge ham er Nissan Leaf høstens store elbilnyhet, noe de fleste kan være enig i. Verdenslanseringen i morgen vil antagelig avsløre hvor langt den går og hvor stor den blir, men allerede nå bekrefter Marcussen at europalanseringen blir i Oslo 2. oktober.

Ventetid

Når kundene kan sette seg bak rattet i nye Leaf er likevel Marcussen utydelig på. Det antydes «første halvdel» av 2018, noe som kan synes å være lenge til, men i elbilsammenheng er det faktisk ikke det så halvgalt, skriver Finansavisen.

Verre er det med Opels elbil, Ampera-e, som over 4.000 nordmenn har tegnet kontrakt på. Ifølge Opels norske PR-sjef, Stein Pettersen, begynte utleveringene i juni i år, og antallet biler på veien er kommet opp i rundt 1.000 stykker.

Det er kanskje imponerende, men skal du bestille en Ampera-e i dag er forventet levering i 2019. Og Pettersen kan ikke engang svare på når i 2019 nye kunder kan vente seg sin Opel.

– Det er en av utfordringene våre. Vi får produksjonsallokering måned for måned, og vi får ikke gitt en endelig leveringsdato før bilen har produksjonsdato, sier han til Finansavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pettersen forstår at kundene er utålmodige, og skylder på at fabrikken i USA har valgt å øke produksjonen sakte.

– Ampera-e produseres på samme fabrikk som fossilbiler. Det er nok en av grunnene til at det er gradvis oppjustering. Vi skulle gjerne levert raskere enn det vi klarer, men vi valgte å være åpen og ærlig om forsinkelsene, forteller Pettersen til Finansavisen.

Noe nå, mye senere

Likevel er PR-sjefen optimistisk. Pettersen trekker frem at Opel Ampera-e ikke har så mange konkurrenter med sammenlignbar rekkevidde, og det har han rett i, skriver Finansavisen.

Sett vekk fra de langt mer kostbare Tesla-modellene som finnes på markedet i dag, er det lite som matcher Ampera-e på rekkevidde. Med en batterikapasitet på 60 kWt lover Opel en rekkevidde på over 520 kilometer, målt etter testmetoden New European Driving Cycle (NEDC). Til sammenligning skal konkurrentene VW e-Golf og BMW i3 gå 300 kilometer, målt etter samme metode.

Men der Ampera-e på papiret kan virke forlokkende, er VW og BMW klar for å motta nye elbilkunder med langt kortere ventetid.

– Vi merker at det har en veldig positiv effekt at kunden kan få bilen raskt. VW åpnet en ny elbilfabrikk i Dresden i Tyskland før sommeren, og det hjelper veldig, forteller Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen, til Finansavisen.

Hun håper å sende over 6.000 e-Golf ut døren i år.

I likhet med Svanes, viser Marius Tegneby, kommunikasjonssjef i BMW, til svært rask leveringstid på sin meget populære BMW i3 – bare to måneder.

– En av årsakene til suksessen med BMW i3 er at vi har biler for levering. Flere av konkurrentene våre har hatt lang leveringstid, og når vi samtidig vet at nær 80 prosent av i3-kjøpere er nye til merket, er det viktig med stabil levering og prising, sier Tegneby til Finansavisen.

Les mer i dagens utgave av Finansavisen.

Flere økonominyheter:

Rekord-oppdrag til norsk verft
Gresk rederi gjør inntog i tørrbulkmarkedet
DNB Markets ser pene oppsider i gass