Så lite skal til for at unge bilførere ender i ulykker

Har analysert videoer av 1700 bilførere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I USA skyldes seks av ti ulykker som involverer ungdom distraksjon.

Det konkluderer AAA Foundation for Traffic Safety med etter å ha undersøkt en rekke videoer av unge som kjører bil.

Se noen av videoene rapporten er basert på øverst i saken.

Det er den profittløse organisasjonen som har utarbeidet rapporten. De har fått hjelp av Lytx, et selskap som samler inn data ved å bruke opptaksteknologi i kjøretøy.

Distraksjon årsak til over halvparten av ulykkene I løpet av forskningsperioden har organisasjonen analysert i underkant av 1700 bilulykker. De har vært av ulik alvorlighetsgrad og samtlige sjåfører var mellom 16 og 19 år.

Ann-Kathrin Årøen, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk forteller at unge sjåfører er ofte uoppmerksomme fordi de har liten erfaring.

- De har rett og slett ikke trening i hvor oppmerksomheten bør være og hva de skal se etter. Unge har ofte også en litt annen døgnrytme og kjører om natta. Mange ungdommer kjører av veien fordi de sovner, og ikke nødvendigvis fordi farten er for høy, sier hun.
Mener fire ganger så mange blir distrahert Rapporten viser at distraksjon var årsak til 58 prosent av alle kræsjene som var del av undersøkelsen.

Hovedårsakene til denne distraksjonen var andre passasjerer i bilen og førerens bruk av mobiltelefon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge trafikksikkerhetsorganisasjonen er dette tallet fire ganger så høyt som tidligere anslag.

«Dataene har gjort det mulig å undersøke atferd og mulige medvirkende faktorer i sekundene før kollisjonen og gitt informasjon som ikke er tilgjengelig i politirapporter.», skriver Foundation for Traffic Safety på sine hjemmesider.Ann-Kathrin Årøen mener undersøkelsen interessant å se nærmere på. Funnene kan også trolig overføres til norske forhold.

- Vi vet at uoppmerksomhet er årsak til svært mange ulykker også i Norge. Folk kolliderer, krasjer og kjører av veien fordi de er uoppmerksomme, sier Årøen.

I Norge er trafikken en av de vanligste dødsårsakene blant ungdom mellom 15 og 24 år, ifølge Trygg Trafikks statistikk fra 2012.
Har analysert videoer DriveCam-teknologien som er brukt har gjort at de har kunnet hente ut både video, lyd og en oversikt over kjøretøyets akselerasjonsmønster.

Ifølge Lytx settes systemet i gang ved bråbremsing, krappe svinger eller når det blir påvirket av en viss tyngdekraft.

- Det er vanskelig å finne ut av om sjåførene er uoppmerksomme uten at det settes inn kamera eller sensor i bilen. Samtidig kommer det nå ny teknologi som sørger for at sjåførene er overvåket til sitt eget beste. Det er allerede utviklet utstyr som gir deg beskjed dersom du sovner - eksempelvis gjennom vibrasjon i rattet, setet eller ved lydsignal. Det finnes sensorer som registrerer øye- og rattbevegelse, og som gir beskjed om du står i fare for å sovne, sier Ann-Kathrin Årøen.

Opptakene viser føreren åtte sekunder før en av de nevnte hendelesene inntreffer, samt fire sekunder etter.

- Dersom du kjører i 80 km/t og er uoppmerksom i to sekunder har bilen kjørt 44 meter. Det sier seg selv at mye kan skje på disse meterne om du ikke følger med, sier Ann-Kathrin Årøen.