Så mye drikker vi

Vi starter året forsiktig. Men tar det igjen mot jul.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Nordmenn drikker stadig mer vin og brennevin, men mindre øl.

I fjor ble det omsatt 61 millioner vin i Norge, det er en økning på 3,2 millioner liter vin fra året før. Bare i siste kvartal steg salget med 3,4 prosent, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).

Hver innbygger over 15 år konsumerte 6,4 liter rein alkohol i fjor.

Det viser tall som ble frigitt fra SSB i dag. Alle som omsetter alkohol må rapportere inn til Toll- og avgiftsdirektoratet, i tillegg er kontant import registrert. Hjemmelagd alkohol, smuglervarer og kvota du kjøper med deg hjem fra ferien er ikke med i disse tallene.

Litt mindre øl

Vi drikker derimot mindre øl. Registrert omsetning av øl gikk ned med 2,3 millioner fra 2004 til 2005, en nedgang på 0,9 prosent. Totalt drakk vi 246,8 millioner liter øl.

Registrert omsetning av brennevin i 2005 var 11,9 millioner liter, en økning på 314 000 liter eller 2,7 prosent fra 2004. Omsetning av rusbrus økte med 0,8 prosent i samme periode.

Fjerde kvartal 2005 økte registrert omsetning med 0,5 prosent for brennevin mens det var en nedgang på 15,4 prosent for rusbrus, sammenlignet med samme periode i 2004.

Mest salg i jula

Hvis man regner all omsetningen om til rein alkohol, drakk hver innbygger over 15 år 6,4 liter alkohol i fjor.

Fra 2004 er det en økning på 0,15 alkoholliter eller 2,4 prosent.

Den samlede registrerte omsetning var i 2005 23,4 millioner alkoholliter. Dette fordelte seg på 10,9 millioner liter øl, 7,4 millioner liter vin, 4,7 millioner liter brennevin og 0,4 millioner liter rusbrus, alt omregnet i alkoholliter.

Et interessant poeng å merke seg er at omsetningen av alkohol stiger gjennom året. Både i 2003, 2004 og 2005 stiger omsetning i løpet av kvartalene og det omsettes mest alkohol i fjerde kvartal hvert år. Jula og julebordsesongen trekker med andre ord opp salget.

NEDGANG: Vi drakk mindre øl i 2005 enn i 2004.