Stor verdi:  Norske brukere er mer verdt en gjennomsnittet for de største sosiale mediene. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
Stor verdi: Norske brukere er mer verdt en gjennomsnittet for de største sosiale mediene. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Så mye er du verdt i sosiale medier

Bruker du de fleste sosiale mediene, strømmetjenestene og delingstjenestene, er du verdt over 100 000 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): 2.128.000.000.000 kroner.

Det er verdien av at millioner av mennesker deler informasjon om seg og sitt på en nettportal. For en snau tidel av prisen kan man få verdien av at mennesker deler beskjeder på maks 140 tegn med de som har valgt å høre på. Med andre ord verdien av Facebook og Twitter, skriver Finansavisen.

I likhet med mange andre IT-selskaper er det brukermassene som genererer selskapsverdien, for prisen for å bruke tjenesten er null. Forsvinner alle Facebook-brukerne, forsvinner også det aller meste av verdiene.

Finansavisen har listet opp de mest brukte sosiale mediene, de mest populære strømmetjenestene samt de to mest populære delings-økonomitjenestene Uber og Airbnb, som også er prisgitt brukere og forsåvidt gratis å bruke. Selv om mange av disse selskapene antagelig har enkelte verdier som vil bestå selv uten kunder, har avisen for enkelhets skyld tatt selskapsverdi delt på antallet brukere.

De som er registrert på samtlige 14 av Finansavisens opplistede selskaper, er da verdt 9800 dollar, tilsvarende 78 381 norske kroner.

De to ferskeste selskapene, Uber og Airbnb, trekker dog opp snittet veldig, så ekskludert de to blir tallet kun 2125 dollar, tilsvarende 17 000 norske kroner.

Finansavisen presenterte oversikten overfor konsulent og ekspert i teknologiledelse, Salvador Baille. Han har i mange år jobbet med analyser knyttet til internettøkonomien og mener prisen for en nordmann ligger godt over verdensgjennomsnittet.

- Ved å beregne prisen av hver amerikanske bruker og så konvertere denne til verdien av en norsk bruker ved å bruke kjøpekraftsparitet (1,23), for så å beregne et veid gjennomsnitt for tjenestene, blir tallet faktisk høyere, sier Baille til avisen.

Ifølge hans modeller er hver norske bruker verdt 988 dollar - tilsvarende 8400 kroner - for de globale tjenestene i internettøkonomien.

Legger man den beregningen til grunn på 14 tjenester blir tallet 13 832 dollar, tilsvarende 110 656 kroner.

Flere nyheter Uber-bil avskiltet i Oslo lørdag
Struper overføring av personopplysninger til USA
Slik gjør sosiale medier deg syk