|||Det viser beregninger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Tallene gjelder en nybil til 349 000 kroner med en årlig kjørelengde på 15 000 km.
Med en kjørelengde på 20 000 km i året er kostnaden for samme bil 98 000 kroner, mens en nybil til 236 000 kroner og årlig kjørelengde på 15 000 km har en kostnad på 66 000 kroner i året.
Summen inkluderer årlige kostnader ved verdinedskriving, kapital/rentekostnader, kaskoforsikring, årsavgift, bensin, vedlikehold, olje, dekk og service. Variable avgifter som bompenger og parkering er ikke tatt med.
— Regnestykket er satt opp i januar i år og kan ha endret seg litt med endret rente. Tallene gjelder en nybil. For en bruktbil vil verditapet bli noe mindre bratt, men vedlikeholdsutgifter blir til gjengjeld noe høyere, forklarer markedsdirektør Jan Petter Røssevold i OFV.
- For mange vil bompenger og parkering komme til som en betydelig ekstrakostnad, påpeker han.
Røssevold presiserer også at kostnaden ikke må forveksles med de årlige utgiftene. Verdiavskrivingen viser seg først i det du selgerbilen, men er både alders og kilometeravhengig og hører med i regnestykket.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger