BRUKT 40 000 KRONER PÅ FACEBOOK TIL NÅ: Innvandrings- og integreringsminister Syvli Listhaug (Frp) forteller mer om sosiale medier-strategien Justisdepartementet har for å hindre grunnløse asylsøkere å komme til Norge. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BRUKT 40 000 KRONER PÅ FACEBOOK TIL NÅ: Innvandrings- og integreringsminister Syvli Listhaug (Frp) forteller mer om sosiale medier-strategien Justisdepartementet har for å hindre grunnløse asylsøkere å komme til Norge. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Så mye penger bruker Listhaug på Facebook for å skremme vekk asylsøkere: - Spekulativ og vulgær propaganda, mener Flyktninghjelpen

Facebook-innleggene har nådd ut til flere millioner mennesker i land som Afghanistan, Pakistan, Irak, Libya og Egypt, ifølge Justisdepartementet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi har så langt brukt 41 163 kroner på fremming av innlegg på Facebook. Det er satt av 800 000 kroner til informasjonstiltak i 2016, men vi har ikke detaljerte planer for hvor mye av dette som skal brukes på Facebook, skriver kommunikasjonsavdelingen til Justis- og beredskapsdepartementet til Dagbladet.

Helt siden Facebook-gruppa «Stricter asylum regulations in Norway» ble lansert i november i fjor har i overkant av 28 000 personer valgt å følge siden.

Formålet med informasjonen regjeringen sprer via siden kan oppsummeres på følgende måte: Om du ønsker å flykte fra landet ditt er dette grunnene til at du ikke bør dra til Norge.

- Signalene har stor effekt Innvandrings- og integreringsminister, Sylvi Listhaug (Frp), opplyser overfor Dagbladet at arbeidet er noe regjeringen vil fortsette med.

- Norge ser hittil i 2016 de laveste asylsøkertallene siden 1993. Gir dere denne Facebook-siden noe av æren for det?

- Vi mener at vi gjennom Facebook-siden får ut viktig informasjon som vi ser blir lest av mange. Det er vanskelig å vite hvilken effekt siden har, men gjennom denne siden får vi sendt et tydelig signal om at Norge har strammet inn regelverket. Vi vet at slike signaler har stor effekt. Land med en liberal innvandringspolitikk får flere grunnløse asylsøkere enn land som har lagt seg på en restriktiv linje, forklarer Listhaug.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Leses av mange Ifølge en e-post sendt til Dagbladet fra Justis- og beredskapsdepartementet hevder kommunikasjonsavdelingen at Facebook-siden eksempelvis har «en rekkevidde» på over 21 millioner personer kun i Afghanistan i perioden 7. november til 10. februar.

Opplysninger fra CIA (2014) forteller at 23,4 millioner mennesker har en mobiltelefon i landet, men kun 1,9 millioner har tilgang til internett.

En analyse av de fullstendige dataene fra Facebook-gruppen «Stricter asylum regulations in Norway» Dagbladet har gjennomført viser at totalt 2 138 377 personer faktisk har klikket seg inn på lenkene, såkalte «link clicks», i perioden 4.- november 2015 til 14. mars 2016.

Dette tallet gjelder uavhengig av land for alle 43 innlegg publisert på siden. Det er altså et stort spenn mellom opplyst «rekkevidde» og hvor mange som leser innleggene.

Sylvi Listhaug hevder i NRK-saken «Mener avskrekkingskampanje er en suksess» at 11 millioner personer har lest informasjonen de har publisert. Etter det Dagbladet kjenner til gjelder dette tallet for hvor mange som har sett, eller fått vist et innlegg i sin Facebook-feed, ikke hvor mange som har klikket seg inn på en av lenkene.

INFORMASJONSKANAL: Denne Facebook-gruppa bruker regjeringen til å fortelle verden hvor vanskelig det er å få opphold i Norge. Foto: Skjermdump
INFORMASJONSKANAL: Denne Facebook-gruppa bruker regjeringen til å fortelle verden hvor vanskelig det er å få opphold i Norge. Foto: Skjermdump Vis mer

Til sammenligning: Når du setter opp betalte annonser på Facebook i Norge, og velger størst mulig spredning, gir Facebooksystemet deg en maksimal rekkevidde på rundt 3,3 millioner personer.

Hvor mange personer som nås med Facebook-innleggene avhenger av antall kroner man velger å bruke på et enkelt innlegg. Antall mennesker som engasjerer seg i innholdet spiller også inn. Det er altså brukt rundt 10 000 kroner i måneden på fremming, ifølge departementets egne tall.

Linker til nyhetssider Det er hovedsaklig egne informasjonssaker fra regjeringen.no som publiseres, men også nyhetssaker fra blant annet BBC og Al Jazeera er publisert av departementet. Gjerne med overskrifter som «Migrant crisis: Norway begins deportations to Russia».

- Hva tenker ministeren om at departementet, ved å spre avskrekkende informasjon, også kan risikere at folk med et reelt beskyttelsesbehov ser færre muligheter?

- Vi formidler faktainformasjon om norsk innvandringspolitikk. Vi ønsker å forhindre at mennesker uten behov for beskyttelse skal risikere livet og sette seg i gjeld til menneskesmuglere.

- Men vil ikke slike kampanjer også kunne gjøre desperate mennesker i potensielt svært farlige situasjoner enda mer desperate?

- Dersom personer er i en desperat situasjon og har et beskyttelsesbehov får de opphold i Norge. Vårt mål er å forhindre at personer som ikke har et beskyttelsesbehov drar til Norge. Jeg skjønner at mange ønsker en bedre økonomisk fremtid for seg og sin familie i Norge som er et godt land å bo i, men det gir ikke oppholdsgrunnlag i Norge, sier ministeren.

Laget spillefilm Flere land velger nye tiltak for å minske tilstrømningen av asylsøkere. Som Dagbladet tidligere har omtalt har Australias innvandringsmyndigheter brukt flere titalls millioner kroner på en spillefilm med samme formål. Filmen «Journey» rullet over afghanske tv-skjermer forrige uke og gjorde sterkt inntrykk på publikum, skal vi tro kilder The Guardian pratet med.

I tillegg til Facebook-offensiven forteller Listhaug at norske ambassader i hele 15 land arbeider med egne informasjonstiltak rettet mot potensielle asylsøkere.

- Vi mener Facebook er godt egnet til å skreddersy budskap til viktige målgrupper verden over. Hittil har vi publisert 43 innlegg på engelsk, dari, pashto, arabisk, tigrinja og russisk, men vi har ingen planer om å lage spillefilm, slik Australia har gjort, forklarer Listhaug. 

Ifølge ministeren har regjeringen ingen planer om å roe ned geskjeften.

- De siste tallene viser at våre innlegg på Facebook er lest av over 7 millioner personer. Dette er åpenbart en god spredning, så dette er noe vi kommer til å gjøre mer av, sier Listhaug.

- Vulgær propaganda Seniorrådgiver i Flyktninghjelpen, Pål Nesse, reagerer kraftig etter å ha besøkt «Stricter asylum regulations in Norway». Særlig reagerer han på et innlegg publisert 4. mars hvor en nyhetsartikkel fra Al Jazeera, med overskriften «'Don't come to Europe,' EU's Donald Tusk warns refugees», er publisert.

- Ved å lenke til denne saken bidrar regjeringen til å sammenblande begrepene flyktninger og økonomiske migranter. Ja, det er politisk enighet i at migranter med økonomiske motiv ikke skal belaste asylsystemet, men dette er en særdeles uheldig formulering. Tusk er kjent for å slurve fælt med disse begrepene, sier Nesse til Dagbladet.

- Jeg mener det er vanskelig å forstå at denne informasjonsmetoden gjennomføres. Den vrir informasjon over til propaganda. Det er spekulativt, forvirrende og vulgært, tordner Nesse.

Seniorrådgiveren mener at Norges myndigheter må opptre ryddig i hvordan de publiserer informasjonen om restriktiv asylpolitikk.

- Som regjering skal publiseringen være faktabasert, ikke propaganda. Norge trenger et ryddig forhold til både FNs høykommisær for flyktninger, samt flyktningkonvensjonen. Jeg ser ikke noe problem i at regjeringen bruker penger på informasjonsvirksomhet, men de må være særdeles varsomme. Dette har Justisdepartementet hørt før, og de bør ta det til etterretning, sier Nesse.

FORSKJELLIGE SPRÅK: Innleggene er skrevet på blant annet språkene dari, pashto, arabisk, og tigrinja, og har tydelig kraftig spredning. Foto: Skjermdump
FORSKJELLIGE SPRÅK: Innleggene er skrevet på blant annet språkene dari, pashto, arabisk, og tigrinja, og har tydelig kraftig spredning. Foto: Skjermdump Vis mer