Sa nei til oljeryddehjelp

Kystverket sier nei til hjelp fra Statoil Mongstads supereffektive oljeopptaker «Slurpen».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Om det er krangel eller bare dårlig kommunikasjon mellom Statoil Mongstad og Kystverket som er årsaken til denne skandalen, var det umulig å få avklart i går kveld. Men det er en realitet at den mest effektive oljeoppsamleren på hele Vestlandet ble liggende til kai i hele går, bare 30 minutters gange unna Fedje.

- Vi har god beredskap og kan assistere Kystvakten i hjelpearbeidet. Derfor tok vi også kontakt med dem ved flere anledninger for å si at vi tilbyr dem vår assistanse, forteller informasjonsleder i Statoil Mongstad, Kåre Ness, til Dagbladet.no.

- Har utstyr og kompetanse

Men Kystverket takket i går nei, og ba Statoil Mongstad avvente situasjonen.

- Er det ikke rart at Statoil Mongstad og «Slurpen» ikke er tatt med i opprydningsarbeidet denne gangen?

- Den tanken har slått oss, og det er derfor vi har tilbudt vår hjelp til Kystvakten. Men vi må stole på at Kystverket er de som kjenner situasjonen best, og at de gjør de rette vurderingene. Samtidig er det naturlig at vi er på banen og sier hva vi har å tilby, sier Ness.

Informasjonslederen trekker fram «Slurpen»s gode egenskaper ved oljeutslipp, både på land og vann.

- Vi hadde «Slurpen» med på opprydningsarbeidet etter Rocknes-ulykken og fikk veldig gode tilbakemeldinger i forhold til den. Grunnen til at vi har gitt den navnet «Slurpen», er jo at den har veldig gode egenskaper både på land og i sjø. Den slurper i seg oljen, sier Ness.

 RYKKET IKKE UT: Oljeoppsamleren «Slurpen» lå til kai i hele går - 30 minutters gange unna Fedje. Foto: TOR ERIK H. MATHIESEN
RYKKET IKKE UT: Oljeoppsamleren «Slurpen» lå til kai i hele går - 30 minutters gange unna Fedje. Foto: TOR ERIK H. MATHIESEN Vis mer

Ness ønsker ikke å antyde hvor lang tid det ville ha tatt for Slurpen å komme til ulykkesstedet Fedje, men han er sikker på at den ville kunnet være på åstedet i løpet av dagen i går. En ferje fra Fedje til Mongstad tar for eksempel bare rundt 30 minutter.

- Vi kunne ha vært der i løpet av relativt kort tid, ja. Og kunne helt klart ha vært der i løpet av dagen i dag, sier Ness i går.

Dagbladet spør igjen informasjonslederen om han er oppgitt over at Statoil Mongstad ikke er involvert i opprydningsarbeidet. Ness svarer diplomatisk:

- Kystverket kjenner utstyret vårt og de vet hva vi har her. Men det er ingen tvil om at vi trener jevnt og trutt på dette, og har bra kompetanse og utstyr på Mongstad. Du får spørre Kystverket hvorfor de ikke ville ha hjelpen, sier Ness.

Skandale

Både opposisjonspolitikere og miljøvernere reagerer med vantro.

-  Dette er en stor skandale. Regjeringen må gripe inn og sørge for at Kystverket setter «Slurpen» inn i oppryddingsarbeidet. Det er helt uforståelig at Kystverket takker nei når Statoil Mongstad ringer og spør om de trenger hjelp, sier stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) til Dagbladet. Sortevik har i flere år arbeidet hardt for å bedre oljevernberedskapen langs kysten, og særlig på Fedje.

Norges Naturvernforbunds leder, Lars Haltbrekken, er oppgitt.

Sa nei til oljeryddehjelp

-  Fungerende kystminister Dag Terje Andersen og Miljøvernminister Helen Bjørnøy må ordne opp med en eneste gang. Kystverket må beordres til å sette «Slurpen» inn i oppryddingsarbeidet, sier stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) fra Hordaland. Han er en av mange som karakteriserer den dårlige kommunikasjonen mellom Statoil Mongstad og Kystverken for skandaløs.

-  Dette er hårreisende, tordner lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken. Også han mener regjeringen må instruere Kystverket til å bruke «Slurpen».

Han minner om at den samme «Slurpen» var til stor nytte etter Rocknes-forliset i 2004.

-  Men også da brukte Kystverket uforståelig lang tid før de hentet båten inn. Det gikk fire dager fra forliset var et faktum til oljeopprydderen var på plass. Likevel tok den opp 55 tonn olje. Det var en tredjedel av all olja som ble tatt opp etter forliset, sier Haltbrekken.