Så pappa dø i bølgene

GRIMSTAD (Dagbladet): Foran øynene på sønnen og resten av mannskapet ble kaptein og skipsreder Tore Jan Sønstabø (52) fra Espevær utenfor Bømlo klemt i hjel mellom redningsskøyta og skutesida på den forliste lastebåten «Sønnodd».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De tre andre mannskapsmedlemmene ble berget i den dramatiske redningsaksjonen natt til i går.

Klokka 01.15 var «Sønnodd» nesten framme med skjellsand fra Vestlandet til Felleskjøpet i Grimstad. På det verst tenkelige stedet sviktet motorene. Sjøfolk kaller det smale sundet ved Håkallen helt ytterst i innseilingen til Grimstad for Hølet.

Mannskapet kastet straks ankrene og hadde tilsynelatende kontroll over situasjonen en times tid.

Fortvilte rop

Men bergingsoppdraget oppunder brenningene ble brått snudd til en redningsaksjon da den ene av de to motorene på redningsskøyta «Odd Godager» plutselig sviktet. Da var redningsskøyta i ferd med å slepe den ett tusen brutto registertonn store båten i sikkerhet.

Den 58 meter lange båten drev straks på grunn i det urene farvannet. Over radioen skrek mannskapet fortvilet: «Vi synker! Vi synker!»

Like etterpå var skuta mørklagt. Vannet hadde fylt motorrommet.

Da tok skipper Ingvar Guttormsen på redningsskøyta og hans mannskap en beslutning som satte både skøyta og besetningens liv i fare:

Opplyst av luftambulansens lyskastere dansende i lav høyde i regn og sterk vind kjørte redningsskøyta helt inntil skutesida. Mannskapets eneste redning var å hoppe fra skutesida og om bord i redningsskøyta som gynget kraftig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dristig aksjon

Luftambulansens pilot Hans Henrik Nilsen er full av beundring over mannskapets dristighet og berømmer deres sjømannsskap i de fire meter høye bølgene:

- Jeg så redningsskøyta både over og under baugen på «Sønnodd». Det så virkelig skummelt ut. De hadde en tivolitur uten like. Det er imponerende at de klarte å redde tre av de fire mannskapsmedlemmene helt uskadd, sier han til Dagbladet.

Da kapteinen skulle hoppe som tredjemann, skled han i satsen og ble etter alt å dømme klemt i hjel da redningsskøyta samtidig braste mot skutesida på havaristen.

Sønstabø var iført overlevingsdrakt, men ble liggende med ansiktet ned i vannet. Han ble først funnet og plukket opp av vannet da et redningshelikopter kom til stedet seinere på morgenen.

Ødela skøyta

Rednigsskøyta ble påført store skader og er ikke lenger operativ. Hele overbygget er slått så skjevt at dørene ikke kan lukkes. Båten må gjenom omfattende reparasjoner før den er klar til nye oppdrag.

Pilot Hans Henrik Nilsen sier at redningsaksjonen pågikk i ca. en halv time.

- Men det føltes som en evighet, sier han.

Inne på land samlet redningsmannskapene fra Grimstad brannvesen, redningsskøyta og Luftambulansen og de tre overlevende seg til såkalt defriefing på brannvakta. Der ble hele aksjonen gjennomgått og de involverte fikk snakke ut om sine sterke inntrykk fra aksjonen. Også et krisepsykiatrisk team ble organisert for innsats.

Sjøforklaring

Foreløpig er det uvisst hva som førte til at den 31 år gamle lastebåten plutselig mistet motorkraften. Sannsynligvis blir det avholdt sjøforklaring i Grimstad en av de første dagene.

Den forliste båten har gjennom årene hatt fem eiere. De nåværende eierne, Sønstabø Shipping A/S i Espevær, har hatt hånd om skuta siden 1990.